FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vi gör om en e-butik och filar för närvarande på varukorgen samt kassan. Jag skulle önska att alla här på WN tipsar om butiker vars upplägg ni gillar. Ge gärna kommentarer till varför ni gillar en viss butiks kassa.
Förhoppningsvis kan vi få igång en liten diskussion kring hur en kassa (och även varukorgen för den delen) bör se ut. Jag önskar att jag kunde föregå med gott exempel och nämna en butik vars kassa jag gillar, men det kan jag tyvärr inte. Jag postar den här tråden eftersom jag inte lyckas hitta den perfekta kassan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
På lego.com köpte jag en äggklocka på bara för jag tyckte deras shop var smidig att handla i.
Ja det där med kassor är en djungel. tex Ska man visa fraktpriser eller ska det komma senare när man bundit upp kunden lite mer? Jag tror inte det finns något rakt svar utan det handlar om vilken vara man säljer och hur man säljer den. Vad är det för butik ni gör om Gustav? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
När jag handlar själv tycker jag om när det är endast ett (1) steg i kassan, men frågan är om det är så bra för webbshoppens konvertering efter att ha läst denna studien: 3, 4, 5 och 7(!) steg i kassan verkar konvertera bäst.
http://www.getelastic.com/ecommerce-checko...eckout-process/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag tycker också att det är viktigt att man skippar krav på registrering. Om jag mot förmodan skulle handla nån mer gång i samma webbshop har jag troligtvis glömt bort mina kontouppgifter ändå... Dessutom kan det skrämma bort kunder eftersom de gärna vill känna lite på hur kassan ser ut innan de bestämmer sig, hur märkligt det än kan låta...
Det värsta misstaget man kan göra tror jag är att gömma frakt och andra avgifter till efter att kunden har fyllt i sina uppgifter. Det talar lite för 1-stegs-kassan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
http://www.discshop.se har en rätt ok varukorg och kassa.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Minst 3 steg tycker jag,
Kundvagn -> Inloggning / Registrering av adress + Val av fraktsätt -> Sammanställning samt godkännande av order |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
En massa extra avgifter hit och dit skrämmer nog folk. Själv gör jag säkert 80% av alla mina inköp över nätet och är det en butik som t.ex. vill ha några kronor extra för att betala med säg, kreditkort. Ja, då lämnar ja och uppsöker en annan butik av ren princip. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tycker frakten ska framgå tydligt, redan när man tittar på det som finns i varukorgen. Mitt argument för detta är att ofta tycker jag frakten är billigare än man först tror. Personligen vill jag alltid veta vad det kostar, så snabbt och enkelt som möjligt. Du kanske borde fråga en beteendevetare eller psykolog hur folk i allmänhet tänker.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
WebboT: Det jag tänkte på var att man betalar via avbetalning tex. Eller att folk väljer att få det skickat mot Postförskott.
ziah75: Men fraktavgift kan ju bero på vilket alternativ man väljer. På Webhallen kan man tex välja mellan att hämta ut det i butik kostnadsfritt, få det skickat till ett utlämningsställe eller få det hem via Hempaket. Då är det svårt att direkt visa vilket pris som kommer att gälla innan ett val är gjort. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|