| FAQ | 
| Kalender | 
|  2008-08-13, 09:51 | #1 | ||
| 
 | |||
| Har WN som tidsfördriv | 

Om jag importerar datorer från en tillverkare(ej ÅF) i UK, som ej drar någon moms på beställningen, lägger jag sedan på svensk eller brittisk moms när jag säljer det här i Sverige?
		 | ||
|   |  Svara med citat | 
|  2008-08-13, 10:10 | #2 | |||
| 
 | ||||
| Bara ett inlägg till! | 

Ja säljer du i Sverige blir det ju svensk moms du ska lägga på, för du ska väl inte betala in momsen till den brittiska staten?
		 | |||
|   |  Svara med citat | 
|  2008-08-13, 10:54 | #3 | ||
| 
 | |||
| Klarade millennium-buggen | 

Glöm inte att du ska få leverantören VAT-nummer, du måste även kontrollera hos myndighet att det är korrekt. Jag har läst på skatteverkets sida att man kan göra det även hos det svenska skatteverket (kolla brittiska VAT-nummer) men har inte testat själv ännu.
		 | ||
|   |  Svara med citat | 
|  2008-08-13, 11:20 | #4 | ||
| 
 | |||

Du lägger på svensk moms vid försäljningen. Däremot ska du redovisa beräknad moms för inköpet vid inköpstillfället, sk "EU-moms".
		 | ||
|   |  Svara med citat | 
|  2008-08-13, 12:01 | #5 | |||
| 
 | ||||
| Mycket flitig postare | Citat: 
 http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do | |||
|   |  Svara med citat | 
|  2008-08-13, 12:52 | #6 | |||
| 
 | ||||

Du lägger på svensk moms (25%) vid försäljning som ovan inlägg, däremot bör du betala 25% moms även vid import tycker jag. Ring tullverket och kolla för säkerhets skull.
		 | |||
|   |  Svara med citat | 
|  2008-08-13, 12:58 | #7 | |||
| 
 | ||||
| Flitig postare | Citat: 
 | |||
|   |  Svara med citat | 
|  2008-08-13, 13:21 | #8 | |||
| 
 | ||||
| Supermoderator | 

Du drabbas av omvänd skattskyldighet vid importen. Dvs du bokför den fiktiva "svenska" 25% momsen på konto 2645 och 2614. Sedan lägger du på normal svensk moms vid försäljning till kund. 25% om det inte är böcker, mat eller annat undantag. | |||
|   |  Svara med citat | 
|  2008-08-13, 14:59 | #9 | ||
| 
 | |||

Tack för hjälpen!
		 | ||
|   |  Svara med citat | 
| Svara | 
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|