FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Administratör
|
ICANN har som kanske många av er vet möte i Paris just nu och en av diskussionerna är att öppna upp för tusentals nya TLD's, eller rättare sagt möjligheten att registrera dem.
Citat:
http://www.iht.com/articles/2008/06/22/bus...et23.php?page=1 http://www.dnforum.com/f17/icann-3-year-po...ead-307504.html https://par.icann.org/files/paris/BAA_Intro...ris_23Jun08.pdf Vad tror ni? Önskedrömmar? Världens undergång? Julafton för Göran Glück?
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Finns det någon indikation på var priserna kommer hamna?
Göran Glück (eller snarare NN då eftersom han väl inte har så mycket med det att göra egentligen) är väl mer inriktad på .se-domäner? Beroende på hur populärt det blir så kan det nog ha en ganska stor påverkan på värdet av olika domäner. Domänhajar är nog lite nervösa kan jag tänka mig.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Administratör
|
Diskuterats länge fast på torsdag ska man visst slå fast något.
Citat:
Angående pris: Citat:
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
De siffror jag hört i sammanhanget är 750 000 dollar i ansökningsavgift och ca 10 miljoner dollar i bankgaranti - när det gäller den ekonomiska delen - men detta ska stötas och blötas en del innan beslut och körplan spikats skulle jag tro.
Men min övertygelse är att "internet as we know it" får sig en törn - iaf på längre sikt, däremot tor jag inte att de större TLDerna tar stryk av detta - utan tvärtom! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Här är jag ytterst ambivalent...
Blir det för fritt kommer detta definitivt att förstöra marknaden för domäner (vilket jag egentligen inte är så rädd för) och, vilket är värre, skapa stor förvirring samt öppna för allsköns skumrasknissar (öppna ännu mer kanske man skulle säga). Grundar sig detta i att ICANN vill få in ännu mer pengar eller i ett verkligt behov av otroliga mängder fler domäner? Att individer skulle kunna skappa sig egna toppdomäner är nog en utopi om individen inte är ovanligt välbgärgad i vilket fall...
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag vet inte om jag upplever någon brist på domäner direkt. Känner mig som en bakåtsträvare i frågan.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Naturligtvis har allting med pengar att göra vilket inte är så konstigt i sig. Jag tycker inte att det finns för lite domännamn idag så det enda vettiga skälet till detta bör alltså vara pengar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
Jag bygger detta antagande på att en betydande del av ansökningarna har jag förstått är TLDer som bygger på IDN-tecken. Så jag får för mig att det är lite av en liberalisering av toppdomäner för den största delen av Internets användare att kunna använda sina egna teckenuppsättningar även vad gäller TLDer.. Sen ska man väl inte sticka under stolen med att det finns pengar i allt och ICANN är väl sannerligen inget undantag, men jag får iaf för mig att ekonomin inte är det enda skälet till detta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
För ICANNs del så kanske inte pengar är allt men man ska nog inte underskatta de registrarer som ligger på ICANN om detta och regisrarernas motiv är nog pengar till 100%.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Administratör
|
Spännande, alla som ratat .se genom åren får skramla till sin egen tld. www.wn.swe kanske vore nåt.
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|