Kom ihåg mig?

Kan man köpa ensamrätt till en idé?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-21, 01:43 #1
Nyrre1 Nyrre1 är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2007
Banned

Hejsan!
Jag och en polare till mig har kommit på en riktigt bra idé, som några tror på väldigt starkt! Har även min far som vill gå in och sponsra oss och i tjänst få synas. Finns dessutom ingenstans i världen vad jag vet som har samma koncept, detta blir genom det ännu mer värd eftersom idén är unik och vi är först med den.
Sedan vet jag inte om jag överskattar idén, men ett försök måste vi ändå ge den!

Har dock inte kunnat prata med andra företag, för att vi vill inte gå miste om idén, lätt att vissa bara snor åt sig den och lanserar den själv.
Dock vet jag inte hur man gör när man bara har en idé, tanken är att framföra idén för allmänheten och sedan köpa ensamrätt till idén? Och sedan sälja själva idén vidare. Om detta är möjligt. Jag vet inte alls hur det funkar.
Eftersom man helst inte vill bli snuvad på idén.
Är detta då möjligt, att köpa ensamrätt för en idé? Varför vi vill göra det är för att kunna som sagt framföra idén och sedan fixa "ensamrätt" åt idén, för att sedan kunna sälja vidare till något större bolag/företag. Eftersom vi själv anser att idén blir avsevärt mer värd i "rätt" händer.
Var ju exakt så med youtube, som blev en av världens kändaste och mest trafikerade sajt i världen, allt för att den hamnat i rätt händer.

Men som sagt, så vill vi veta om det går? Köpa ensamrätt till en idé? Eller hur går man tillväga? Behöver hjälp med den frågan, eftersom vi inte själv har någon erfarenhet. Har även en fråga om, hur man skulle kunna lansera idén? För att visa upp den för allmänheten på ett bra sätt? För att hitta kunder? Skall man även försöka registrera det som ett handelsbolag? Eller så kanske idén är så stark så den inte ens behöver testas. Eftersom vi själv inte klarar av att driva ett sådant projekt själv vill vi hitta potentiella kunder.
Mvh,
En vilsen gymnasieelev i Företagsamhet B)
Nyrre1 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-21, 02:50 #2
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2007
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2007
Lansera idéen först och bäst så kommer du inte behöva oroa dig för ensamrätt på den
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-21, 02:55 #3
ChSus avatar
ChSu ChSu är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
ChSu ChSu är inte uppkopplad
Medlem
ChSus avatar

Reg.datum: Jun 2006
Jag läste en kurs under min tid på KTH som heter Immaterialrätt. Helt klart givande. Inte för att jag är patentjurist nu, men det ger insikt. Ett universitet nära dig har säkert någon liknande kurs.

Vad du är ute är ett patent. Kort om patent:

Alla rekommenderar att man tar kontakt med en patentbyrå för att skriva ett hållbart patent. Många byråer har gratis konsultation (enligt de gästföreläsare vi hade). De skriver dock ej non-disclosure agreements eftersom de kan ha en annan kund med samma ide och hamna i trubbel om de skrivit NDA. Du får helt enkelt lita på deras sekretess.

Patent är ett monopol som staten upphåller som belöning för de som publicerar nya tekniska lösningar med "teknisk höjd". Detta är grundiden, sedan finns det av-arter där stora bolag lägger komplexa patent för triviala lösningar för att kunna nästla konkurrenter i långa juridiska tvister istället för att konkurrera på meriter.

Med ett patent kan du hävda att konkurrenter har skadat din möjlighet till inkomst och du kan stämma dem för ersättning. Det är upp till dig att stämma/skydda rätten given dig med patentet. Staten gör ej detta åt dig.

Får du ett svenskt patent beviljat så har du 1 år på dig att "sprida det" till andra marknader i världen som följer patentkonventionen. Dessa patent får samma sök-datum som ditt svenska patent.

Det finns en genväg till patent som är att söka ett WTO-"patent". Det ger dig 36 månader på att söka riktiga patent på de marknader du är intresserad av. Du kan också nyttja det för att få 36-månader frist på att förverkliga iden och skrämma bort kopior med "patent pending" skrämsel.

Prisnivå för ett svensk patent: 300kr för att skicka in handlingen. Från start till publicerat godtaget patent (om du kommer så långt) estimerades till 18000 (estimat för fyra fem år sedan). Inkluderar ej avgifter för de så allmänt väl rekommenderade patentjuristerna i framtagning av handlingarna.

En gästföreläsare som sökte patent på ett fiskedrag i usa, hans kostnader låg på 600 000 vid tillfället.

Sedan finns den andra modellen: Din ide är inte värd något, förverkligandet av den är allting. T ex så finns det många publicerade papper på hur googles system fungerar. Du skulle kunna påbörja att kopiera googles affärside. Tror du det skulle gå bra?

Om din ide är så genialisk lätt och enkelt kopierbar, så kanske du bör inse affärside-begränsningarna. Jag misstänker att den som lanserade förkortningen "Ajax" för det här web 2.0 tjafset har tjänat några sorters pengar på det, typ sponsrade föreläsningar, konsultupdrag o s v, kanske bara inte larry paige och sergey brin-pengar.
ChSu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-21, 03:07 #4
Banned

Banned

Citat:
Originally posted by KarlRoos@Mar 21 2008, 03:50
Lansera idéen först och bäst så kommer du inte behöva oroa dig för ensamrätt på den
Funkar det verkligen? Väldigt enkelt att bli blåst på det sättet eller? Sedan vet jag heller inte om vi har kunskap för att lansera idén och testa den först.
Oläst 2008-03-21, 03:10 #5
Banned

Banned

Citat:
Originally posted by ChSu@Mar 21 2008, 03:55
Jag läste en kurs under min tid på KTH som heter Immaterialrätt. Helt klart givande. Inte för att jag är patentjurist nu, men det ger insikt. Ett universitet nära dig har säkert någon liknande kurs.

Vad du är ute är ett patent. Kort om patent:

Alla rekommenderar att man tar kontakt med en patentbyrå för att skriva ett hållbart patent. Många byråer har gratis konsultation (enligt de gästföreläsare vi hade). De skriver dock ej non-disclosure agreements eftersom de kan ha en annan kund med samma ide och hamna i trubbel om de skrivit NDA. Du får helt enkelt lita på deras sekretess.

Patent är ett monopol som staten upphåller som belöning för de som publicerar nya tekniska lösningar med "teknisk höjd". Detta är grundiden, sedan finns det av-arter där stora bolag lägger komplexa patent för triviala lösningar för att kunna nästla konkurrenter i långa juridiska tvister istället för att konkurrera på meriter.

Med ett patent kan du hävda att konkurrenter har skadat din möjlighet till inkomst och du kan stämma dem för ersättning. Det är upp till dig att stämma/skydda rätten given dig med patentet. Staten gör ej detta åt dig.

Får du ett svenskt patent beviljat så har du 1 år på dig att "sprida det" till andra marknader i världen som följer patentkonventionen. Dessa patent får samma sök-datum som ditt svenska patent.

Det finns en genväg till patent som är att söka ett WTO-"patent". Det ger dig 36 månader på att söka riktiga patent på de marknader du är intresserad av. Du kan också nyttja det för att få 36-månader frist på att förverkliga iden och skrämma bort kopior med "patent pending" skrämsel.

Prisnivå för ett svensk patent: 300kr för att skicka in handlingen. Från start till publicerat godtaget patent (om du kommer så långt) estimerades till 18000 (estimat för fyra fem år sedan). Inkluderar ej avgifter för de så allmänt väl rekommenderade patentjuristerna i framtagning av handlingarna.

En gästföreläsare som sökte patent på ett fiskedrag i usa, hans kostnader låg på 600 000 vid tillfället.

Sedan finns den andra modellen: Din ide är inte värd något, förverkligandet av den är allting. T ex så finns det många publicerade papper på hur googles system fungerar. Du skulle kunna påbörja att kopiera googles affärside. Tror du det skulle gå bra?

Om din ide är så genialisk lätt och enkelt kopierbar, så kanske du bör inse affärside-begränsningarna. Jag misstänker att den som lanserade förkortningen "Ajax" för det här web 2.0 tjafset har tjänat några sorters pengar på det, typ sponsrade föreläsningar, konsultupdrag o s v, kanske bara inte larry paige och sergey brin-pengar.
Bra läsning!
Men det kommer alltså kosta endel om jag vill ha ensamrätt på idén? Tycker jag verkar konstigt, man borde väl kunna köpa ensamrätten på sin idé som ingen annan har ännu, och som inte finns än. Borde väl inte kosta så mycket? Hade varit en annan sak om du köpte en ensamrätt från en idé som redan fanns.
Men vad vet jag, får försöka om det kommer fler nyttiga inlägg så kanske jag får detta lite mer klarare.
Oläst 2008-03-21, 07:09 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Patent finns därför att företag ska våga satsa på forskning och utveckling. Syftet med patent är inte att ge bort monopol på enskilda marknader till den som är först. Investerar du 300 miljoner för att forska fram ett läkemedel så är det motiverat att du får ensamrätt till läkemedlet under en tid. Med hjälp av ett patent så skyddar du din investering.

Vi tar ett exempel. Min affärsidé är att sälja semesterresor till Mars. Även om jag är först med den idén så kan jag inte patentera den. Vad jag däremot kan få patent på är alla tekniska innovationer som möjliggör resan till Mars och som mitt företag har utvecklat. Jag kan dock aldrig hindra andra företag ifrån att utveckla sina egna lösningar och att sedan konkurrera med mig.

Av det du skriver så låter det som att du har en affärsidé som du vill ha monopol på. Men det går inte att köpa monopol i Sverige (bortsett från brädspelet då). För att få veta om din idé är patenterbar så måste du presentera den för någon som är insatt i sådana frågor. Förslagsvis en patentjurist. Finns det ingen lärare på din skola som har grundläggande kunskaper i företagande och juridik och som du kan fråga om råd till att början med?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-21, 08:20 #7
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2007
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Lite OT, men ändå relevant:

Det låter som att du bör skaffa dig en mentor eller Affärsängel som kan hjälpa dig att utveckla affärskonceptet. Att få erfarna mentorer är oftast mycket lätt. Även att hitta kapital kan vara rätt lätt.

Det gäller att våga fråga, helt enkelt. Och att orka resa runt och presentera dig idé. :-)

Genom att skriva en så kallad NDA med en part kan du prata med denna utan att behöva oroa dig för att bli stulen på din idé.

På så sätt kan du ta kontakt med etablerade företag och kanske till och med sälja din idé till dem, istället för att realisera den själv?
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-21, 09:16 #8
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Reg.datum: May 2004
Varför krångla till det?

Patent och registreringsverket kan svara på alla dina frågor. http://www.prv.se är adressen. 08-782 25 00 är telefonnumret.

/S
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-03-21, 12:28 #9
Banned

Banned

Tack för alla svaren!
Ska ringa dem och fråga mer. Så det går i stort sätt inte att sälja sin idé? För jag tror detta kan bli stort, men vi har ingen möjlighet själv att lansera idén/vidare utveckla den.
Dock skulle det vara bäst om vi kunde lansera idén, det skulle då bli även lättare att hitta kunder.
Fast kunder lär nog inte vara svårt, eftersom denna affärsidé berör flera miljoner.
Men jag får försöka söka kontakt på annan väg och så får vi se hur man skall lägga upp detta.
För ska vi lansera den själv och dra igång det, tror jag det behövs pengar vi inte har eller kunskap.
Har även några duktiga lärare på skolan som kanske kan hjälpa.
Oläst 2008-03-21, 12:40 #10
Banned

Banned

Sedan när man inte riktigt vågar berätta om idén för att chansen är stor att någon annan hinner före och snor idén. Det gör de ännu svårare att kunna fixa sponsorer, dock har vi en som har berättat om idén.
Men sedan för att få hjälpa att styra upp detta, svårt att ta hjälp. Eftersom man troligen behöver lägga upp sin plan/idé. Hoppas det finns något annat sätt att kunna säga att man "äger" idén.
Annars måste vi själv lansera den, och sälja den först då. Vilket blir svårare och dyrare för oss.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017