FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
SPF verkar ju ta fart som en riktig lösning på avsändarkontroll för mail från en viss domän.
Jag får in bounce på spam till en av mina domäner just nu och tänkte lägga in lite SPF regler i TXT recordet. Jag använder loopias kontrollpanel och lägger upp "v=spf1 a mx -all" så att domänens eget A-record, dess MX men inga andra ska få sända mail från den domänen. Kör jag en digg så ser jag: IN TXT "v=spf1" "a" "mx" "-all" Kollar jag samma på gmail.com så får jag: IN TXT "v=spf1 redirect=_spf.google.com" Något måste gå fel på loopia som räknar det som fyra strängar och inte en. Finns det något knep för att lägga upp en sträng med mellanslag mha loopias kontrollpanel? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Nykomling
|
Man skriver helt enkelt som du nämner, inklusive citations-tecken (eftersom man vill ha en sträng istället för flera).
Detta är testat och ger: dig txt spf-e-kul.sigint.se @ns3.loopia.se ;; ANSWER SECTION: spf-e-kul.sigint.se. 3600 IN TXT "v=spf1 a mx -all" Vi har nu ändrat dokumentationen på den avancerade DNS-inställningssidan till att ha med citationstecken. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Vart någon stans skriver man detta?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
T.ex: domän.se. IN TXT "v=spf1 a mx -all" Om du har din domän hos Loopia så kan säkerligen deras support hjälpa dig lägga in det, kanske står det beskrivit på deras kundwebb hur du gör? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hur fungerar detta?
Om jag skulle vilja sätta upp liknande fast för egen mail. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Kolla in http://www.openspf.org/ så får du hjälp med att skapa TXT-strängen. Vet att detta diskuterats en hel del på WN, så sökfunktionen kommer nog ge dig en hel del hjälp också. /M |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Oki doki, då vi har tonvis av dessa mail på jobbet som sägs komma ifrån våran domän.
Och ofta skickas de från "oss" till oss. Tackar. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|