FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Waybackmachine var intressant. Grönby Svets o Montage AB hette företaget bakom mopedbilen.se iallafall 2011. Nästa förändring kom 2013.
Låter som en ful variant på domänkapning. EDIT: 2013 dyker bolaget upp med dagens namn på Waybackmachine. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
De ändrade namn från Grönby Svets & Montage Aktiebolag till Mopedbilsdelar i Sverige AB 2011-03-17, dvs ett år före TS registrerade domän - så där kan de vinna en poäng på ATF. Skulle dock gissa på att bolaget inte var såpass välkänt att TS skulle handlat i ond tro och att de inte vinner en ATF.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kikade i Svensk Varumärkesdatabas på PRV. Mopedbilsdelar i Sverige AB har försökt varumärkesregistrera "Mopedbilsdelar" som ordmärke, men fick föreläggande om att märket saknar särskiljningsförmåga. Detta talar för att TS skulle klara en ATF-prövning, annars vore det konstigt. Men men, det har ju förekommit märkliga ATF-beslut förut, så man vet aldrig.
Det verkar vara betydligt lättare att få igenom beskrivande ord när det kommer till företagsnamn av någon anledning. Förhoppningsvis är dock namnskyddet för svagt när det kommer till att försöka norpa åt sig generiska domännamn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Bolaget verksamhets- styrelse- och namnbytte till "Mopedbilsdelar i Sverige AB" gjordes 2011-02-23
men efter lite forskning och pratat med lite olika personer så är det ju så att dem heter "Mopedbilsdelar i Sverige AB" för att dem inte får heta "Mopedbilsdelar AB" då det är så generellt namn mopedbilsdelar så jag tror ju inte dem kan kräva domänen pga det. Men vi får se historien fortsätter, är det intressant håller jag er gärna uppdaterade. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det som är intressant här är att du inte har någons namn som domän utan ett namn på saker.
Enkel jämförelse: Volkswagen.se <- bara att lämna ifrån sig Bilar.se <- här skulle Volkswagen inte ha något att säga till om. I ditt fall är det faktiskt en kombo av de två fallen ovan. Ska bli intressant att följa. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har hyfsat bra koll på juridiken kring varumärkesskydd och spontant skulle jag säga att de inte har någon rätt till er domän. De har ett bolagsnamn som heter "Mopedbilsdelar i Sverige AB" vilket skiljer sig avsevärt mot att äga rätten till varumärket "Mopedbilsdelar".
Skillnad på bolagsnamn/varumärke: https://www.prv.se/sv/varumarke/anso...ett-varumarke/ Man kan inte varumärkesskydda beskrivande ord så de har ingen legal rätt till att vara de enda som använder ordet "Mopedbilsdelar". Jag gick även in på Patent och registreringsverket (PRV) och såg att Mopedbilsdelar i Sverige AB har skickat in en ansökan i februari 2015 om att skydda ordet: Mopedbilsdelar. Ärendet är under handläggning och som sagt ska det inte gå att skydda beskrivande ord så de borde få avslag. Här kan du söka själv: https://was.prv.se/VarumarkesDb/searchMain.jsp Det enda som skulle kunna slå tillbaka är om PRV skulle anse att de har legal rätt till varumärket genom inarbetning och hög igenkänningsfaktor. Jag tvivlar dock på det eftersom det i sådant fall skulle vara hela deras bolagsnamn och inte ett ord i det. Man kan omöjligt ge ett generellt svar på dessa frågor och i slutändan är det upp till rättsväsendet om det nu skulle bli ett tvistemål. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
Hej!
Min uppfattning är att de skulle få svårt med en ATF, med den bakgrund som ges här. Det finns summerat tre aspekter de måste kunna visa för att kunna vinna en ATF: 1. Egen koppling till namnet 2. Visa att nuvarande innehavaren inte har någon legitim koppling till namnet. 3. Visa att nuvarande innehavare agerat med ont uppsåt. //Hjalmar |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Än så länge har inget hänt trots det snart är en månad sedan tiden dem gav oss att stänga ner siten.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det finns en del som kör det här racet för att försöka få tag i domäner helt enkelt. Det lyckas säkerligen ibland men ligger bra nära bedrägeri i mina ögon.
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|