FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Jag har en pågående tvist med en kund som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera. Detta sträcker sig tillbaka till sommaren 2012 när projektet med kunden inleddes. Vi lämnade en offert till kunden, som kunden godkände. Offerten var ganska specifik i vad som ingick, och inom cirka två månader hade vi levererat det som skulle ingå. Då uppdraget rörde att ta fram en hemsida med Wordpress som backoffice så återstod bara för kunden att fylla i information. Vi var (lite för?) snälla och tänkte avvakta med att fakturera kunden tills dess att hemsidan var publicerad, men då kunden dröjde med att fylla på med material på hemsidan valde vi att ändå fakturera (vilket var helt i enlighet med de villkor som stod med i offerten). De betalade fakturan 30 dagar efter fakturadatum (fakturavillkor 20 dagar, vilket stod med i avtalet) Sent 2013 (november) kontaktade kunden mig angående att de ville färdigställa hemsidan och att vi skulle göra klart. Jag poängterar att vår del var färdigställd sedan länge, men att jag självklart hjälper dem ändå vad de än behövde hjälp med. De ville göra anpassningar på sidan, och jag informerar dem om att jag har väldigt fullt upp för närvarande, men ska försöka klämma in det ändå. Vi debiterar inget extra för detta arbete. Nu idag kontaktar kunden mig, säger att det vill upphöra med samarbetet då jag inte svarat på deras meddelanden, och de fakturerar oss dessutom samma belopp som jobbet var värt minus 3 timmar (som de ansåg var den tid vi hade lagt ner på projektet, i praktiken har vi jobbat ungerfär 70 timmar i projektet). Vi har ju levererat, och poängterat detta för kunden. Hur ska vi hantera detta? Till saken hör att, det bolaget som vi utförde projektet i inte är aktivt längre. Det är fortfarande registrerat, men f-skatt och moms är avregistrerat sen över ett halvår tillbaka. Det företaget var ett handelsbolag, så kunden har ställt ut fakturan till "Mitt namn & Bolagets namn". Kan de ens göra så? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Vad står i avtalet gällande tvist? Det ska hanteras enligt avtal, inte skicka nån påhittad faktura. Saknas avtal eller paragraf om hur tvist ska avgöras så får de helt enkelt stämma er.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
På den tiden var vi ju "unga och dumma" och vårt avtal var ganska magert. Står ingenting om tvist med i offerten. Vad ska jag göra med den fakturan jag fått från kunden? Jag vet ju inte ens vem den är till; mitt handelsbolag eller mig själv (står ju båda på fakturan).
Såg nu dessutom att de hade satt 10 dagar som betalningsvillkor på fakturan, vansinnigt! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det finns jus ingen anledning till panik här, ni har levererat enligt avtalet och den offerten kunden fick av er eller hur? om så är fallet så kan du enkelt bestrida deras faktura direkt.
Se till att ta en kopia på allt på hemsidan om ni nu har tillgång till det, det kan hända att kunden raderar allt och ni inte har något att bevisa senare. Nu vet jag inte hur mycket pengar det handlar om (oavsett) så kan du involvera en advokat i fallet och tala om för kunden med bestämt ton att de står för dina advokat kostnader i fall de förlorar. Skicka ett mejl till kunden där du bestrider ärendet och på grunder du gör det, förklara in till de tråkigaste detaljerna, vara inte snäll, att vara snäll betalar inte hyran och det värsta att kunden ser svagiheter i dina utalanden och tror sig ha rätt i sina krav. Som sagt, en offert är det som gäller, kunden har ju betalat i efterhand, det ser jag som att kunden hade redan godkjänt produkten. Bor du i Stockholm så kan du PMa mig för att få kontaktuppgifter en en bra advokat som är prisvärd och vet hur man hanterar sådana typer, förutsätt att du har rätt dock ![]() Lycka till |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Med vilken rätt skickar kunden dig en faktura? Hur som helst, följ John Adams råd. Din kund får svårligen rätt i en tvisteförhandling.
En sak till, det kostar inte skjortan att bestrida en faktura. Du behöver inte ens en advokat då det framstår för mig som solklart att du har torrt på fötterna. Dessutom brukar man kallas till ett möte (minns inte vad det heter) innan det går till tingsrättsförhandling och där får du höra hur rätten ser på ärendet och om det inte kan lösas utan att gå vidare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för alla bra svar!
En fundering, om kunden nu inte ansåg att tjänsten hade levererats till dem från början så borde de ju 1. Inte betalat fakturan, med hänvisning till att tjänsten ej levererats 2. Om de i efterhand ansåg att det inte levererats, "reklamera" tjänsten Tänker jag tokigt? Det handlar inte om några stora summor så att dra in en advokat i det hela känns lite "overkill" i dagsläget. Men jag ska svara kunden sakligt där jag lägger fram att vi faktiskt har levererat. Den tiden som denna tvisten tar mig att lösa är ju värdefull tid som går förlorad för mig. Har jag någon som helst rätt att debitera kunden det, skall jag isåfall informera kunden om det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Du har rätt i både punkt ett och två, jag hade inte fakturerat kunden för tiden den tar nu men jag hade samtidigt informerat kunden bör betala för tiden därefter, du ger hen en chans att fundera en gång till innan han försätter med ärendet, du kan även tala om för kunden vad priset är per timme
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Bara att bestrida den fakturan som kommer in. Denna kund är nog lite bitter över att firman inte gick som planerat och försöker få tillbaka lite pengar förmodligen, men din tid går inte att ta tillbaka och för att kunna kräva in dessa pengar skulle denna man behöva gå hela vägen till TR och där kommer du få rätt med 99,999%
Så lämna detta bakom dig och ignorera all post från det företaget, polisanmälan skulle nog passa fint om du orkar så du kan påvisa att du inte godkänner det sättet att hantera affären på. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Skrev tillbaka till kunden igår morse, mycket konkret och sakligt. Har ej ännu fått svar från kunden, så vet inte om det bådar gott eller dåligt
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
detta verkar vara en typisk "idiotkund" som inte vet vad de håller på med. Man brukar ha 2-4 veckor på sig att testa innan leveransen anses fullbordad. Har de väntat över ett år med att återkomma så är det normalt en helt ny beställning. Dessutom är allt arbete som inte är tydligt specificerat som ingående i fastpris helt enkelt arbete på löpande räkning. Man ska ALDRIG göra jobb "för att vara snäll" till kunder, agera professionellt i alla lägen. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|