FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om du ska betala moms eller inte beror på om du säljer på export till land utanför EU eller inte.
Om Adsense-intäkterna kommer från Indien så är det export och du slipper betala moms på intäkterna, är det däremot från Irland så gäller andra regler. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Nykomling
|
Mina adsense intäkter kommer ifrån Indien. Då behöver jag alltså inte betala någon moms för dessa intäkter?
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
|
Om bolaget är momsregistrerat så får du göra avdrag för momsutgifter så det är viktigt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Då ska du i din bokföring ta upp en fiktiv moms som du sedan tar bort i samma veva. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för alla svar. Har en sista fråga bara.
Jag har nu inkomster sedan Januari. Är det möjligt för mig att starta ett företag idag och föra in dessa inkomster i deklarationen? Och är det krångligt? När man skall registrera ett företag på verksamt så skall man ange ett startdatum. Någon som vet om det går det att sätta detta tidigare än dagens datum? Alternativet blir väl annars att deklarera dessa som hobbyinkomster. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
|
Du skrivet bara in 2012-01-01 som startdatum, det inte vara några problem, det är ju fortfarande samma år.
Men du måste sätta igång med bokföringen också.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Nykomling
|
Väcker liv i den här gamla tråden då jag har en till fråga.
Om jag nu får alla mina intäkter ifrån Irland. Så skall jag ju inte redovisa någon utgående moms. Gör detta att jag inte kan räkna bort momsen när jag köper varor? Tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
|
Om du ska räkna bort momsen på dina inköp har bara med om du är momsregistrerad eller ej, det kan bli så att du får tillbaks pengar från momsen, som skatteverket numera sätter in på ditt skattekonto. Förr så fick man utbetalt (tror de bara sätter in det på skattekontot nmer men är lite osäker).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
|
De betalar ut om beloppet är högre än 100 kr tror jag.
Men med e-leg kan man alltid begära en utbetalning från sitt skattekonto. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|