FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Vill kunna skydda en exe-fil så att den endast kan öppnas en gång.
Antingen med lösenord eller helst någon "onetime-funktion" Har laddat hem fler men det funkar dåligt. Tex exe-wrapper. Tar tacksamt mot tips! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Du menar enbart en instans av programmet eller enbart en körning, oavsett om man laddat ner programmet fler gånger?
Enbart en körning borde du nog kunna lösa genom att skriva till registret i Windows eller en preferences fil på mac. Nackdelen är att det är otroligt enkelt för en mer avancerad användare att gå förbi detta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Förutom det hnn tipsar om så finns annars möjligheten att skriva ut filer på olika platser i systemet.
Den lösning jag hellre skulle vilja se som är väl snarare en "calling-home" funktion där varje instans av programmet får en nyckel i någon form och denna nyckel endast kan kontrolleras via uppkoppling. Tyvärr är detta ännu enklare genom att blockera programmet via brandväggen. Men du kan tvinga fram en reaktion genom att kräva en nätverksuppkoppling annars körs inte programmet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Av vilken orsak vill du att filen endast skall kunna exekveras en gång?
Vanligtvis är sådana metoder och andra koperingsskydd värdekassa, då det enda de åstadkommer är att göra allt över nio tusen gånger krångligare för legitima kunder. Angående skriva till registret eller skräpa ned filsystemet med skräpfiler kan man alltid sandboxa applikationen eller ta bort dess skrivrättigheter, eller bara ta bort filerna. En nyckel som kontrolleras via Internet går man runt genom att antingen spoofa DNS och sätta upp en egen kontrolleringsserver eller helt enkelt modifiera binärkoden. Personligen tycker jag att du bör satsa på något alternativ ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
På vilket sätt hjälper det honom att satsa på Open Source?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för svar!
Kan dock ingen programmering.... Jag söker något som detta: http://www.exeicon.com/exeguarder/ Dock får jag ej just detta att fungera. När jag ber någon annan öppna filen frågar den ej efter lösenord. Får ej svar från deras support. Söker ett som ej strular och ej ger virusvarning! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Du är ute efter något som är rätt avancerat. Du nämner inte vilken din målgrupp är, därför är det svårt att komma på en lösning som är anpassad för dom. hnn's förslag är för den icke kunnige mitt förslag är för den kunnige iostream's "förslag" är för hackern (om det nu ens var ett förslag han kom med) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Har TS testat något av dessa? http://www.makeuseof.com/tag/how-to-...ndows-program/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
De går att skydda EXE-program med det är väldigt komplicerat. Man kan inte anropa Win32-API:erna från deras normala Windows adresser eftersom dessa lätt kan hookas/ändras. För att skydda sig mot spoofade servrar använder man sig av PKI. Ett program som verkar skyddat sig bra är Core Impact Pro, inget av de senaste årens versioner finns piratkopierade.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Tack till iostream och er andra! |