FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har kört enskild firma ett bra tag nu men då det handlar om relativt små summor har jag funderat på att avveckla denna och istället använda någon av dessa tjänster där man kan fakturera som privatperson genom ett annat företag som sedan tar procent på det fakturerade. Det man drar in får man sedan utbetalt som lön efter skatter o.dyl. Någon som har erfarenhet från detta och kan rekommendera någon speciell?
Har kikat på mimoföretag, bolagskraft och frilansfinans och jag vill gärna ha era åsikter om dessa och andra liknande. Tack på förhand. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Fenomenet kallas "Egenanställning" och personligen tycker jag det är otroligt smidigt. Har varit egenanställd i Noak Resurskooperativ sen 2005, och det har funkat utmärkt.
Finns flera att välja på: Noak Resurskooperativ, Tanumshede/Göteborg www.noakresurs.se Pris: 8,5% BolagsBolaget, Karlstad www.bolagsbolaget.se Pris: 12% eller 15% beroende på branch Bolagskraft, Tingsryd www.bolagskraft.se Pris: 8,5% C-företaget, Uppsala www.cforetaget.se Pris: 12% (upp till 100k i omsättning) sedan 7% Convoy Norr, Egenanställning, Umeå/Luleå www.convoynorr.se Pris: 8,5% Finns säkert fler... Noak och Convoy har webbaserade system där du kan följa allt: skicka fakturor, kolla kontoutdrag och resultatrapporter, redovisa kvitton mm. Allt online. De övriga vet jag inget om hur det fungerar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Administratör
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har bara positiva erfarenheter av frilans finans.. har skickat faktura via dom flera ggr. Bra att man får pengarna efter en vecka om kunden inte har några anmärkningar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
"Hyr din arbetsgivare"/"Hire your employer" är också en term som dykt upp när jag efterforskat. I mitt fall har jag bara använt bolagskraft och det har fungerat bra.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
På engelska heter den här typen av företag "umbrella companies" och är ganska väl utnyttjade både i USA och England. Sen vill jag tipsa om ett annat företag i den här branschen som jag själv är wm för: http://www.coolcompany.se. Priserna börjar på 8,5% men har sen en fallande skala beroende på hur mycket man fakturerar för per år.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nja, det brukar väl avse det vi kallar enskild firma?
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |