Kom ihåg mig?

Posten lämnar ut paket.. till vem som helst?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-01-31, 00:52 #11
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2006
Flitig postare

studiox: För att få skriva ett avtal för ett företag så måste ju personen ifråga ha en fullmakt, eller vara ägare av bolaget.

Citat:
Hur skulle det se ut om Ericssons VD eller kanske GM's VD ska skriva på hyra av en kaffemaskin i tjotahejti?
I detta fall har väl inköpschefen, eller den som skriver avtalet ett tillstånd (fullmakt) från ledningen att göra det..

Det här fallet är ju inte heller att jämföra med ett större bolag som har en egen byggnad med tex. receptionister. Posten måste ju på något sätt kontrollera att den som kvitterar paketet är behörig, annars kan ju vem som helst göra det.. Ett enkelt sätt att göra detta vore att kontrollera legitimationen för att se att den stämmer överens med namnet som står på försändelsen.

"Vem träffar avtal
För de näringsverksamheter som drivs som juridiska personer företräds företaget av ställföreträdare eller firmatecknare (t.ex. Verkställande Direktören och person/-er ur Styrelsen). I små aktiebolag är det för det mesta ägaren som skriver bindande avtal. Då det gäller en enskild näringsidkare är det ägaren själv som för företagets räkning blir avtalspart.

Fullmakt
En person (t.ex. ägaren) som är behörig att träffa avtal för bolagets räkning kan genom en fullmakt låta någon annan få denna behörighet. Det vanligaste är att fullmakten är skriftlig. Den som ges fullmakten får en behörighet att utföra något för företagets räkning."
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-31, 02:09 #12
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av dannel77 Visa inlägg
studiox: För att få skriva ett avtal för ett företag så måste ju personen ifråga ha en fullmakt, eller vara ägare av bolaget.
Där har tyvärr fel: http://internetworld.idg.se/2.1006/1...erade-tjanster
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-31, 09:58 #13
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Det är ju samma sak som om du skulle svara i telefon för företaget, eller gå in på VDn's rum och svara på hans mail.

Om det vore min kompis och jag såg att han tog emot och kvitterade ett av mina paket så skulle den personen få en spark i röven och aldrig få sätta sin fot på mitt företag längre.

Det är väl inget som posten har att göra med lika lite som om någon svarar i telefon på företaget så måste man väl utgå från att den personen JOBBAR DÄR?
Nej inte alls samma sak men ok, du saknar lite vital info och det är att dörren till min kompis lokal är egentligen en dörr till ett litet trapphus (baktrappa och nödutgång) och att han har dörren rakt fram (sett utifrån) och trappen kommer ned till vänster och syns inte så bra utifrån. Problemet är inte att jag kvitterade för hans paket eftersom jag är hjälpsam och inte har klibbiga fingrar, problemet är att man inte vet vem som kommer och går i den dörren. Det kan ju vara någon av hyresgästerna från kontorshotellet en trappa upp som går ut bakvägen eller en besökare på väg ut. Det har försvunnit paket som har kvitterats men det är omöjligt att de har kvitterats av någon som hade något med företaget att göra eller hade tillgång till företagets lokaler.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-31, 10:04 #14
Westmans avatar

Westmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av studiox Visa inlägg
Jag antar att du avser
Citat:
Behörigheten beror istället på vad en anställd med en viss arbetsuppgift normalt får göra och vad en utomstående typiskt sett tror att den anställde får göra.
I en butik så kan det vara vanligt att personalen sköter beställningarna av saluvaror till företaget men det innebär inte att de har rätt att teckna avtal för prenumerationer, telefonabbonnemang etc. så egentligen har båda rätt men det viktiga är just vad som ingår i den normala arbetsuppgiften.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-31, 13:36 #15
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Det är väl inget som posten har att göra med lika lite som om någon svarar i telefon på företaget så måste man väl utgå från att den personen JOBBAR DÄR?
Nu är detta inte frågan om ett stort företag, där det finns reception eller där mottagaren av paketet är känd sedan tidigare, jag vidhåller att Posten måste göra en avstämning och kontroll av att den som kvitterar kollit verkligen är behörig att göra så! Posten har ju ansvaret i fraktavtalet att se till att den person som beställt produkten (eller en företrädare för denne) också tar emot och kvitterar paketet.

Situationen kan ju annars bli helt absurd, en person som hittar en avi kan gå in på företagscenter och kvittera ut varor för hundratusentals kronor. Eller någon som står vid en dörr till ett företag (eller lägenhetsdörr) kan kvittera och få ut ett paket som är avsett till någon annan. Posten har aldrig bett mig visa leg. vid mottagande av paket, vilket är helt otroligt, man kvitterar endast på den där elektroniska skärmen, där signaturen ändå alltid ser ut som sk*t.
Oläst 2010-01-31, 13:48 #16
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Nu är detta inte frågan om ett stort företag, där det finns reception eller där mottagaren av paketet är känd sedan tidigare, jag vidhåller att Posten måste göra en avstämning och kontroll av att den som kvitterar kollit verkligen är behörig att göra så! Posten har ju ansvaret i fraktavtalet att se till att den person som beställt produkten (eller en företrädare för denne) också tar emot och kvitterar paketet.

Situationen kan ju annars bli helt absurd, en person som hittar en avi kan gå in på företagscenter och kvittera ut varor för hundratusentals kronor. Eller någon som står vid en dörr till ett företag (eller lägenhetsdörr) kan kvittera och få ut ett paket som är avsett till någon annan. Posten har aldrig bett mig visa leg. vid mottagande av paket, vilket är helt otroligt, man kvitterar endast på den där elektroniska skärmen, där signaturen ändå alltid ser ut som sk*t.
Jag har en annan åsikt. Posten levererar paket till FÖRETAG inte personer, om posten hade installerat en scanner innanför dörren på varje företag skulle dom kunna slänga in paketet så att scannern känner av det och dom har gjort sitt. Syftet med signeringen är inte att se till att rätt person på företaget fått paketet utan att paketet levererats till företaget. Om posten har anledning att tro att så inte är fallet kan dom naturligtvis vägra att lämna ifrån sig paketet.

Företagshotell är ju en annan sak, fast ändå inte. Om det på skylten utanför hotellet står att Nisse AB sitter där så räcker det med att posten levererar paketet till receptionen då den representerar Nisse AB. Men det kan ju vara så att du själv hyr ett rum i källaren och inte alls sitter där, då blir det ju inte lätt för posten att veta vad dom ska göra!
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-31, 17:14 #17
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Syftet med signeringen är inte att se till att rätt person på företaget fått paketet utan att paketet levererats till företaget.
Ja, det är ju precis detta jag säger, Posten måste fastställa att en person verkligen har med företaget att göra och är berättigad att ta emot/kvittera för det. Om jag är på besök hos ett företag, eller bara där och springer rent allmänt, skall då en postkille kunna lämna ett paket till mig utan vidare...?

Citat:
Om posten har anledning att tro att så inte är fallet kan dom naturligtvis vägra att lämna ifrån sig paketet.
Dom har en SKYLDIGHET att ta reda på om vederbörande har rätt att signera/ta emot paketet. Jag har ju då jag lämnat in paketet till Posten överlämnat ansvaret till dem för att det skall levereras till rätt mottagare (en företrädare för bolaget).
Oläst 2010-01-31, 22:43 #18
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Citat:
Dom har en SKYLDIGHET att ta reda på om vederbörande har rätt att signera/ta emot paketet. Jag har ju då jag lämnat in paketet till Posten överlämnat ansvaret till dem för att det skall levereras till rätt mottagare (en företrädare för bolaget).
Har de verkligen det?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-31, 23:00 #19
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Posten har ingen koll på hur dom lämmnar ut paket, men även andra bolag är med dåliga på det.

Har tagit emot flertal paket till andra i samma byggnad, utan behöva visa något leg. Samtidigt som andra tagit emot paket till mig.

Även vanligt att paket även lämnats utanför dörren många gånger när ingen har varit där.

Även många fraktföretag har dålig koll, har fått paket adresserade till Dotcom vid min dörr. TDC har sitt kontor i samma byggnad och Dotcom är samma bolag som TDC. Men det visste tydligen inte vissa fraktföretag.

Utan tydligen lämnar dom paketet närmaste dörr och hoppas att det kommer rätt.

Brukar även komma massa brev och avi lappar om paket till massa konstiga företag som inte ens finns där men adresserat till den adress.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-31, 23:12 #20
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Känner också igen det där, speciellt där vi satt tidigare. Det stora och dominerande företaget i fastigheten fick allt som oftast påringning om diverse paket. När de "tackade nej" gick de vidare till oss, och om det inte var till oss fanns det 2 alternativa dörrar till att välja på.

Postens företagspaket struntade då oftast helt enkelt i det. En gång när vi reklamerade en leverans fick vi som svar att "de inte hittar" vår dörr och trots att leveransavin var märkt med telefonnummer ringde de inte.

Suck.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017