FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hejsan!
Har en simpel fråga här: Är det fullt lagligt att betala ut till användare för tex blogginlägg mm till ett dens/deras paypal konto, isåfall ska det skattas eller sker det som normal överföring bara? tacksam för svar! ![]() //Philip Andersson! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det här tror jag har diskuterats tidigare, och det är väl inte ens lagligt att dela ut biobiljetter eller liknande utan att du måste betala arbetsgivaravgift. Med andra ord tror jag det är precis lika fel att betala någon utan att då också betalar arbetsgivaravgiften för den tiden det rør sig om.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Lagligt - absolut, men det måste beskattas oavsett hur man betalar ut det, eller via "gåvor".
Dock tror jag det finns en gräns när beskattning börjar för den "anställde". Fråga Skatteverket om detta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Okej, tack för era snabba svar, ville bara se om det fanns någon person här som visste detta på rak arm.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Det är helt lagligt att betala ut pengar (om de inte är terrorister och upptagna på EUs lista över terrorister), däremot måste man alltid skatt för utbetalningen, du skattar som om det vore lön. Däremot finns ett fribelopp på 999 SEK/år och mottagare som då är skattefritt upp till detta belopp. Men når du 1000 SEK så måste du skatta för hela beloppet, dvs även för de första 999 SEK.
Du har också en undersökningsplikt på mottagaren identitet så du kan uppge till skatteverket vem du betalat pengarna till. Dvs du måste veta namn, personnr, adress (och i princip skattetabell). Men har du ett korrekt personnr till personen i fråga så kan du ta reda på resten av uppgifterna via skatteverket själva. Du måste dock försäkra dig om att det är rätt person som du har att göra med för om du betalar ut pengarna till en person men denne uppger falskt personnr så blir ju en helt oskyldig m,änniska skatteskyldig för inkomsten. Det måste du undvika genom att kontrollera personens identitet på något sätt. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-11-26 klockan 19:56 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Guld värt! ![]() Nästa fråga så jag slipper använda ny tråd. Någon här som då vet hur man får tag på ett API eller liknande som kontrollerar personnumret precis som binero? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Tror det kostar runt 5 kr per förfrågan. Har du redan "Fakturera mig" från Klarna kan du kolla via deras system. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
När det gäller dessa 999:- som Conny skriver om, så gäller det arbetsgivaravgift.
Lönen ska fortfarande beskattas av mottagaren, man brukar dra 30% eftersom du (förhoppningsvis) inte är huvudarbetsgivare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Du behöver inte dra skatt om betalningen är mindre än 999kr/år. Däremot så får ju mottagaren ev. betala skatt på pengarna då de läggs till personens totala inkomst i deklarationen, men skatten behöver som sagt ej dras i förhand.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|