Kom ihåg mig?

proinet seriöst?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-05, 15:09 #11
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Proinet har löst allt åt mig så jag är mer än nöjd. Såg riktigt illa ut ett tag. Samtidigt tycker jag snackat om "du får vad du betalar för" är snevriden och allt annat än genomtänkt. Tillsammans betalar vi (1600 kunder x 3 ??) 2,3 miljoner kronor om året till Proinet. Borde inte det innebära koll på backuper? Att snacka om 40kr hotell är bara snevridet då priserna för just webhotell rasat dem senaste åren. En budgetlösning i dagens 'webhotell' kan väl tänkas vara b-one eller något liknande.. 40kr i månaden är inte mycket pengar, men det är inte heller mycket att betala 35 öre per minut till mobiltelefoner (som för 5 år sedan kostade 7-8kr per minut). Priset har heller ingen avgörande roll då man betalat för exempelvis backup. Proinets åtaganden är bl.a. backup, har man betalat för det (oavsätt vad) så skall det åtagande gälla.

Samtidigt är det en extremt olycklig situvation, och lider med alla på web02:an. Att Proinet är oseriösa tycker jag inte det minsta. Däremot dåliga rutiner och dåligt hanterat.

Jag hoppas dem repar sig för jag tyckte mycket om deras system/ administration och hela konceptet med ÅF konton. Att ha lite nertid får man väl tåla nu om priset är lägre än en 99,99% variant. Men att ligga ner mer eller mindre 3 dygn och backuper som är körda, då spelar det ingen roll om det så kostat 1kr per år då är det kasst.

Ett par tips till proinet:
Uppdatera driftinfo betydligt oftare. Då hade ni sluppit grymt många samtal och spekulationer.
Bättre säkerhet, tillgänglighet. Om det så kostar er mer pengar lägg på en hundring eller två per år..

För att även avsluta det så kom jag på att mitt abb. kostar 1500 spänn per år vilket inte blir 40kr i månaden........

Nu drar jag mig ur Proinet diskussionerna och önskar alla lycka till och en trevlig helg!
BE Network är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-05, 15:42 #12
mkj mkj är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
mkj mkj är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
Kjette for president!

Proinet känns som ett rätt säkert alternativ nu framöver...man har lixom fått lite mer erfarenhet än vad alla andra har.....
mkj är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-05, 17:33 #13
b4nite b4nite är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2007
b4nite b4nite är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2007
Kan bara säga att jag är nöjd med vad jag får för mina pengar. 1600 webbplatser är inte detsamma som 1600 kunder. Jag själv har bara på proinet ett 20-tal webbplatser. Visst lite mer info om vad som händer, men den är dock bättre än vad ett bolag som Telia ibland behagar att ge. Tog 16 dagar att få tillbaka Telefonen efter ett avbrott (med hänvisning vi har 5 dagar på oss att reparera utan att du kan få någon ersättning).

I alla typer av verksamheter är det en balansgång mellan vad "kunden" är villig att betala vs. hur mycket man skall säkra upp sig mot katastrofer.

Egna backuper är en självklarhet oavsett om du betalar 10:- / månad eller 5000:- / månad. Speciellt om man nu dessutom bygger sin inkomst på sin hemsida.
Har man en affärskritisk verksamhet på internet skall man väl sjäv säkra sig och ha reservplaner i bakfickan. Mamma håller dig inte i handen hela ditt liv eller?

Det är en risk att köpa varor och tjänster från mindre företag, likväl som det är en risk att man blir nochalerad av ett stort...

Kjette jobbar häcken av sig för sina kunder, för han behöver dem, likväl som många av oss behöver hans tjänster. Ett stort företag skulle kanske bett dig att dra....
b4nite är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-05, 18:00 #14
inpbox inpbox är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
inpbox inpbox är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
Men för fan är så sjukt jobbigt att höra på allt gnäll. Proinet blev utsatta för sabotage. Dom gör och har gjort ( antar jag ) allt i sin makt för att kunna återställa den förlorade datan. Sedan ni som skriver att dom är oseriösa, hur tänker ni? Jag tror ni inte har en susning om vad som krävs för att driva ett webhotell. Dom har även en heldel andra tjänster. Och som många tidigare har sagt. Ni betalar 40:- kronor per månad. En spottstyvel. Visst hade vart en annan sak om ni lagt ner 200 - 300 per månad på ett webhotell men så ser inte situationen ut just nu.
inpbox är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-05, 18:07 #15
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Supermoderator

Citat:
Originally posted by inpbox@Oct 5 2007, 17:00
Men för fan är så sjukt jobbigt att höra på allt gnäll. Proinet blev utsatta för sabotage. Dom gör och har gjort ( antar jag ) allt i sin makt för att kunna återställa den förlorade datan. Sedan ni som skriver att dom är oseriösa, hur tänker ni? Jag tror ni inte har en susning om vad som krävs för att driva ett webhotell. Dom har även en heldel andra tjänster. Och som många tidigare har sagt. Ni betalar 40:- kronor per månad. En spottstyvel. Visst hade vart en annan sak om ni lagt ner 200 - 300 per månad på ett webhotell men så ser inte situationen ut just nu.
Vem gnäller? du!
att du tycker 40 kr är en spotstyver får stå för dig! förmodligen finns det en hel del privatpersoner som inte tjänar ett öre på sina sidor och inte har några backuper. Vad ska dom göra för att man inte klarar säkerheten på ett webbhotell? trolla fram en backup som webbhotellet skiver att de ska ta varje dag...........
Oläst 2007-10-05, 18:12 #16
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
spelar ingen roll om man betalar 40 eller 2000 för ett webhotell - faktiskt.. man betalar fortf. för tjänsten

Men! Proinet tycker jag har skött detta så bra dom kunnat.. dom blev som sagt utsatta för ett sabotage. Om någon spränger ett tåg på Stockholm Central så alla tåg blir 4 timmar sena - är SJ oseriösa då? Inte samma sak men ni fattar poängen
melin är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-05, 18:20 #17
Supermoderator

Supermoderator

Jag har bara bra erfarenheter av Proinet och tycker detta är tragiskt, men tycker samtidigt att driver man webbhotell så måste man tänka på säkerheten och att det finns backuper på kunddatan även om servern skulle brinna upp.
Oläst 2007-10-05, 19:57 #18
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Citat:
Originally posted by svartis@Oct 5 2007, 12:46
Känns som hälften av besökarna här ändå rätt. Och vi som gav proinet en chans till kan känna oss halvt blåsta.

Självklart råkar jag ligga på web02 (driftinfo.net). Daglig backup? Pyttsan. Förmodligen är alla filer förlorade.

Vilket seriöst webhotell kan inte återställa en backup? Förmodligen är det så att den "dagliga backupen" sparas på samma hårddisk eftersom dom också är borta.
Men allvarligt tala. Om du betala 30:- mån , tro verkligen att du får samma kvalité som ett 100:- /mån webhotell? Det är skillnad mellan BMW och Trabant, båda är förvisso en bil byggd i Tyskland, därefter upphör likheterna mellan dessa 2 bilmärken.

Visst är det synd att det saknas backuper, men å andra bör man också tänka säkerhet lite själv. Jag har pratat med Kjette , jag vet att proinet kommer att bättre sej.

Men samma sak har faktiskt hänt både FS DATA och Loopia för några år sedan.
klein är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-05, 20:05 #19

Citat:
Originally posted by bivald@Oct 5 2007, 13:09
Generellt sätt tycker jag bra om Proinet, även efter senaste tidens nertid. Misstänker att för många blir det som för mig, mycket beror på hur bra de lyckas återskapa web02. Men där måste man (i alla fall jag) ge sig själv en känga också. Jag är bra på att ta backup på mina privata datorer och servrar, men litar alldeles för mycket på de webbhotell jag anlitar. Och skäms lite över att säga att min webbhotellbackup är säkert över 30 dagar gammal. Bittert, men knappast Proinets fel. Mitt största problem personligen är väl att om inte Proinet lyckas återställa saker (även om det bara är till en rätt gammal backup) kommer jag förlorar rätt mågna arbetstimmar på att göra det.

Man lär sig så länge man lever. Vilket gäller både mig, dig och Proinet. Tycker de generellt sätt är väldigt schyssta.

Mvh/ Niklas
Du får se det positivt! Det som drabbae proinet är antaligen en väckaklocka för hela brasnchen. Jag vet att proinet kommer lösa det här problemet, ur askan kommer antaligen ännu ett bättre webhotell resas.

Visst är det beklagligt att användardata försvinner. Förhoppningsvis är detta en väckaklocka både till sajt ägare och webhotell ägare. Om man har en jätteviktigt hemsida på nätet, är inte så där jättersvårt att sätta upp en cron demon och en lftp som backupa sajten dagligen, sedan lagra en fin tar allting på hårddisken. En gamla P4:a med debian/freeBSD bruka inte kostar många kronor.
klein är inte uppkopplad  
Oläst 2007-10-05, 20:07 #20
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Ägaransvaret är lite intressant. Jag har fått uppfattningen att Kjette är anställd hos Proinet och han har engagerat sig långt mer än vad anställda normalt gör i ett företag (försök få lite service på en ok-mack så förstår du vad jag menar). Själv funderar jag på vilka som egentligen äger bolaget och vad tusan de har gjort - för uppfattningen jag fått under veckan är att Kjette fått lösa allt ensam. Han har kämpat hårt i motvind men lite förstärkning hade gjort underverk, tror jag.

Proinet är säkert inte ensamma om att ha dåliga rutiner för backup. Med tanke på att det inte fungerade när det behövdes är det lätt att misstäka att arbetet med att regelbundet ta backup OCH regelbundet testa att det går att läsa tillbaks från backuperna inte skötts som det borde. Personligen har jag gått igenom brandväggsinställningar och dubbelkollat att allt stod rätt till med vår backuplösning efter vad som hänt. Jag tror inte jag är ensam om detta bland Sveriges webbhotell.

Det intressanta, det som visar om bolaget är seriöst eller inte, är den information som förhopppningsvis kommer när det börjat lugna ner sig. Vad har man gjort för att säkerställa att det inte ska gå lika illa igen.

Hur man sen fått 1600 x 40 x 12 till 2,3 miljoner i tråden tycker jag bara verkar underligt...
jonny är inte uppkopplad  
Stängt ämne

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017