Kom ihåg mig?

Hur sätter man rätt priser som Webmaster?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-02-21, 18:03 #1
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2006
Flitig postare
wizzos avatar

Jag funderar starkt på att starta en enskild firma för att bygga hemsidor åt privatpersoner och företag. Men hur sätter man rätt priser som Webmaster? Finns det nån officiell tabell eller lista som man kan följa med hjälp av lite ögonmått?
Vart hittar jag isåfall den listan hos, LO, andra fack org., Internetworld, andra.....?

Man vill ju inte införa för låga priser som sätter igång en massiv underminering av Webdesigner branschen som yrke, då förstör ju man för sig själv i slutändan trots att man kniper åt sig massor av kunder från andra.
Är Webdesigner och Webmaster samma sak förresten?
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-21, 18:07 #2
Netikett Netikett är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Flitig postare

Det finns många webdesigners och webmaster som även jobbar gratis för att skaffa sig referenser. Tror inte det finns någon lista. Du tar betalt efter hur duktig du är.

En webdesigner designar väl sidan och en webmaster har hand om innehållet. Rätta mig om jag har fel.
Netikett är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-21, 18:20 #3
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Citat:
Originally posted by wizzo@Feb 21 2007, 19:03
Jag funderar starkt på att starta en enskild firma för att bygga hemsidor åt privatpersoner och företag. Men hur sätter man rätt priser som Webmaster? Finns det nån officiell tabell eller lista som man kan följa med hjälp av lite ögonmått?
Vart hittar jag isåfall den listan hos, LO, andra fack org., Internetworld, andra.....?

Man vill ju inte införa för låga priser som sätter igång en massiv underminering av Webdesigner branschen som yrke, då förstör ju man för sig själv i slutändan trots att man kniper åt sig massor av kunder från andra.
Är Webdesigner och Webmaster samma sak förresten?
Du underminerar inte direkt iaf. Det är inte samma jobb som ger ok betalt och de som ger lågt betalt. Om man ska leva på det så finns det inga marginaler att ta de underbetalda uppdrag hursomheltst. Dessutom leder lågt betalda arbeten till andra lågt betalda. Och iom att de allra flesta lever på word of mouth och referrals, så är det mest dåligt för dig själv.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-21, 18:20 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Jag tror de flesta här inne började med gratisjobb för att få lite fina referenser. Utan referenser så kommer du inte att bli anlitad. När du har gjort lite jobb så kommer du även få kunder via rekommendationer. Förklara för de nya kunderna att de får ett lågt pris till att början med, eftersom du är ny i branschen, men att du kan komma att höja priserna om efterfrågan på dina tjänster ökar. Sen höjer du priserna vartefter så att du hamnar på en bra nivå där du har så mycket arbete som du vill ha eller kan hantera.

Jag brukar ibland annonsera efter folk här på WN. Normalt brukar de flesta begära mellan 100 kr/tim och 400 kr/tim. Men jag har vänner som jobbar med webshoppar och liknande som klarar sig fint med duktiga 16-18åringar och de får 50-100 kr/tim. Vad du bör lägga dig på för prisnivå beror helt och hållet på din kompetens/utbildning och vad du vänder dig för målgrupp. Som duktig och etablerad programmerare kan du säkert ta 1000 kr/tim, men som newbie lär du inte komma i närheten av det.

Skillnaden på en webdesigner och en webmaster är att webdesignern jobbar med grafiken till sidan och webmastern med koden. Men sen finns det ju många som gör båda delarna.

Edit: Såg nu att Killen redan hade förklarat skillnaden mellan en webdesigner och webmaster.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-21, 18:40 #5
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004

Varför göra gratisjobb åt andra när man istället kan göra gratisjobb åt sig själv och tjäna lite pengar i processen? En portfolio är ju knappast ett problem att bygga upp, och vem bryr sig om referenser om en person har 6-7 schyssta siter i bagaget?
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-21, 18:59 #6
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by grazzy@Feb 21 2007, 19:40
Varför göra gratisjobb åt andra när man istället kan göra gratisjobb åt sig själv och tjäna lite pengar i processen? En portfolio är ju knappast ett problem att bygga upp, och vem bryr sig om referenser om en person har 6-7 schyssta siter i bagaget?
Klart man kan göra jobb åt sig själv istället. Men det är nog inte alla som kan komma på idéer för 6-7 kompletta webbsidor. Ska sidorna fungera som referenser behöver de ju vara lite mer avancerade än bara text och bilder.

Men det är klart... Har man gjort en egen webbshop, ett community och en söktjänst så skulle jag som uppdragsgivare förmodligen nöja mig med det och inte kräva fler referenser. Är det däremot ett viktigt och stort projekt som jag behöver folk till, så skulle jag inte nöja mig med egna referenser. Då skulle jag nämligen vilja tala med tidigare uppdragsgivare för att ta reda på om personen fungerar bra i grupp, är snabb och kan skriva lättbegriplig och buggfattig kod.

I vilket fall så lär man som programmerare först få ganska små och enkla uppdrag. Då räcker det nog fint med egna referenser också.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-21, 19:09 #7
wizzos avatar
Flitig postare

Flitig postare
wizzos avatar

ic tack.
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-21, 19:20 #8

Medverkar i ett opensourceprojekt typ phpbb eller wordpress då. Bara att släppa ett par patchar/modifikationer/teman. En webbsida som fungerar som portfolio/projekt behöver ju inte vara avancerad. Jag har sagt det förrut och jag säger det igen. Gör en info-sida med adsense om ditt favvoämne, svampar, bananer, ballerinor.

"Men det är nog inte alla som kan komma på idéer för 6-7 kompletta webbsidor". Jag tror jag skall trycka en tshirt med det citatet på.

Senaste tidens it-sales:
what.se - nyhetssida (ingen orginell ide).
bubblare.se - videocommunity (ingen orginell ide).
apberget.se - community (ingen orginell ide).
bilddagboken.se - community (nästan orginell ide).
affiliator.se - affiliatesystem (ingen orginell ide).

(Jaja, alla är jätteduktiga entreprenörer och har skapat bra projekt som höjer den svenska nivån på internetsiter, men så vidare orginella är projekten inte - det kan vi nog komma överrens om).

Man behöver knappast vara ett kreativt geni för att tjäna storkovan, hur svårt är det att göra en text-sida om hundar, hästar eller mobiltelefoner på en .info-domän och sen tjäna 10:-/veckan på det?

Nog om detta. Webmaster är för mig är någon som använder ett admingränssnitt för att uppdatera en befintligt skapad webbplats. En webbdesigner är en person som kan vara lite alltiallo med fokus på att skapa designen. Att kalla sig webmaster är inget jag skulle råda en seriös utvecklare att kalla sig då jag genast får associsationer till 90talets legioner av arbetslösa med ett datorkörkort i bakfickan.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-21, 19:24 #9
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Mar 2006
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar

Reg.datum: Mar 2006
håller med grazzy, viktigt att särskilja webmaster,webdesiger och programmerare..
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-02-21, 19:26 #10
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by fredlund@Feb 21 2007, 20:24
håller med grazzy, viktigt att särskilja webmaster,webdesiger och programmerare..

Någon som kan ge sig på alla de olika titlar som finns och en förklaring på respektive?
Heter ju lite olika saker på jobbsökarsajter osv.
Netikett är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017