FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Efter en ytterst kort undersökning hittar jag ingen svensk geografisk databas som är direkt användbar... någon som känner till om det finns en sådan? Och om inte, finns det ett intresse för en sådan? Skulle potentiellt stödja uppslag via web services, enbart.. någon som har åsikter? Förslag på vad en sådan databas skulle kunna innehålla?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Den sökningen var kort.....
Lantmäteriverket har geografiska databaser över Sverige. Men du kanske inte har råd att betala för deras tjänster? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hmm, jag skulle kanske undvika att posta inlägg innan läggdags
![]() Frågan var inte om det fanns någon billig tjänst, utan om det finns någon användbar och öppen sådan. Den information som kommer från LM är troligtvis alldeles för omfattande för allmänt bruk. Jag talar om tjänster som tillexempel kan mappa en kommunkod till en stad, postnummer till en gatuadress, om en koordinat befinner sig inom ett bestämt område och så vidare. Snabbt utkast på vad en sådan tjänst kan användas till är en nationell nättidning. När besökaren kommer till sidan visas lokala nyheter, där platsen baseras på uppslag via GeoIP, och genom en tjänst för avståndsmätning i den öppna databasen ser man även omkringliggande områdens nyheter. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|