Kom ihåg mig?

Okej bildpublicering?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-12, 23:37 #11
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Per
Citat:
Ursprungligen postat av elprisguiden
Och? § 23 gäller ändå ,vilket framgår med all önskvärd tydlighet om man till skillnad från dig läser vad som står i § 49 a:
...Bestämmelserna i [snip] 23 §§, [snip] skall tillämpas på bilder som avses i denna paragraf.

Jag läste i och för sig 49 a §. Det jag antog var att 23 § åsyftade tidningar och tidskrifter i TF:s bemärkelse, vilket tydligen inte är fallet. Således har du sannolikt rätt. Beklagar att jag inte kontrollerade bestämmelserna nogrannare.
Jo.
Hade Brasseriet.net varit en tidning eller tidskrift så hade websidan med fotografens bild troligen varit skyddad från återgivning i Kuriren eftersom bilden då skapats för tidningens räkning.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-13, 11:08 #12
Sjudubbel Sjudubbel är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2005
Sjudubbel Sjudubbel är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2005
Vad är alltså slutsatsen? Att Kuriren har rätt att använda bilden eftersom Brasseriet.net inte är en tidskrift? Det finns ett nyhetsbrev kopplat till hemsidan - skulle det kvalificera hemsidan som en tidskrift?
Sjudubbel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-13, 12:35 #13

Citat:
Originally posted by Sjudubbel@Oct 13 2006, 11:08
Vad är alltså slutsatsen? Att Kuriren har rätt att använda bilden eftersom Brasseriet.net inte är en tidskrift? Det finns ett nyhetsbrev kopplat till hemsidan - skulle det kvalificera hemsidan som en tidskrift?
Slutsatsen är relativt klart uttryckt i inläggen ovan man jag förtydligar gärna.
Om du gett ut en tidning eller tidskrift hade du antagligen vetat om det vid det här laget. Till exempel genom att du inehaft ett utgivningsbevis från PRV. Frågan gäller också om bilden i fråga är skapad för tidningens eller tidskriftens räkning

För det andra är det inte Kuriren som har "rätt att använda bilden", de har tagit en bild av den färdiga webbsidan och publicerat bilden av webbsidan för att illustrera en dagshändelse, vilket är en helt annan sak, åtminstone enligt svensk lagstiftning.

Sen är det ju så när det gäler juridik att det finns inte alltid exakta svar, det finns bara lagtext med förarbeten och de tolkningar som görs av domstolen i varje enskilt fall. Dock kan man i ofta återkommande typiska fall göra ganska säkra förutsägelser om vad en domstol skulle kunna komma fram till.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017