Jag håller på och skapar en statistisk analys på min hemsida och sparar IP, referer, sessionid, UA, QS med mera.. Jag vill plocka ut antalet unika besökare och tänkte då att man enklast gör detta genom antalet unika sessionid med unika IP-nummer.. Varenda sidbesök registreras i databasen, så IPnumret finns oftast med multipla gånger och så även sessid.. så jag vill kunna ta reda på hur många unika besökare jag har och hur många sidor de besöker i snitt.. det vore ganska enkelt, men jag vet inte hur jag ska göra queryn med unika par av IP och sessid.
Kod:
SELECT IP, sessid FROM statistik WHERE....
Jag har sökt igenom mysql dokumentationen, men eftersom jag inte riktigt vet vad jag letar efter har jag sökt på "unique" och inte hittat något som verkar kunna hjälpa mig. Det viktiga är att jag vill ha unika par, inte unika träffar av IP eller sessid, utan unika par.. HJÄLP!
EDIT: Anledningen till att jag inte matchar bara unika sessid är att de kan ju slumpas till samma. Om du har något bättre förslag på hur man letar fram unika besökare så finns fälten
tidpunkt(timestamp),
referer(refererande URL),
host(webbsidans host),
UA(UserAgent),
IP(IP-nummer),
PS(PHPSELF),
QS(QueryString) ,
charset(förvald charset i klientens webbläsare) och
sessid