Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kassa i webbshop

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-07-27, 11:51 #1
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
De flesta som vill ha feedback på sina projekt skiter ju ändå fullständigt i det som sägs och kör ändå på på den linje de hade tänkt sig från början. Tänkte därför göra lite tvärt om och fråga innan jag börjar koda nånting.

Jag ska göra om kassan i min webbshop. I dagsläget har jag vanlig kundvagn i en frame längst ner, med knappar "visa kundvagn" och "gå till kassan". Går man till kassan får man upp en sida där man dels ser det man beställer, dels ett formulär där man fyller i namn, adress, och betalsätt, allting på en gång. Fördelen med detta system är att man redan från början ser vilka betalsätt som finns tillgängliga och ingenting i processen döljs, utan allt syns direkt.

Problemet som det ser ut just nu är att beroende på vilket betalsätt som väljs så slussas man igenom en eller flera sidor för att exempelvis öppna paynovaplånboken eller liknande. När jag nu även skall införa e-faktura så vill jag inte ha ytterligare ett specialfall i min kod så jag hade tänkt att rensa upp det hela.

Hade tänkt mig ett system som likt sj.se längst upp visar var i processen man är. Följande steg kan tänkas ingå:
1) Visa kundvagnen och bekräfta att rätt varor är valda
2) Fyll i namn
3) Välj betalsätt
4) Genomför betalning (ex. ladda ner e-faktura eller öppna paynova)
5) Bekräftelse
(Ett steg med att välja leveranssätt skulle också kunna tänkas ingå, men det är inte aktuellt i mitt fall)

I dagsläget har jag alltså slått ihop steg 1-3. Vinner jag något på att dela upp det hela i flera steg? Kan något av stegen ovan uteslutas? Behövs steg 1 över huvud taget? Skall något mer steg läggas till? Meningen är ju naturligtvis att det ska gå så lätt som möjligt att handla och så många besökare som möjligt ska ta sig igenom processen.
Kan ju tillägga att jag inte har för avsikt att skapa konton åt kunderna så att de kan logga in till nästa gång, anser inte att jag har nånting att tjäna på det.

Tankar och funderingar på detta mottages tacksamt. Är det vettigt över huvud taget att dela in det i olika steg enligt sj.se-modellen?
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017