Innan du börjar läsa:
Det här inlägget handlar inte om att hyra en server eller var servern ska stå, för det är för min del i princip redan bestämt. Fokus ligger istället på om man ska investera i något färdigt ("märkesserver") eller bygga eget. Att jag inte överväger att hyra en server är för att jag just nu inte är så sugen på att binda mig i 18-36 månader till en och samma serverhall/företag.
Nu till saken:
Jag funderar alltså på om jag ska investera i en färdig rackmonterad server från exempelvis Dell (PowerEdge 750), HP (ProLiant DL140) eller Fujitsu-Siemens (Primergy RX100) alternativt om jag ska bygga min egen server. Jag har lång erfarenhet av att bygga ihop datorer och har även tidigare byggt ihop en egen rackmonterad server, men i det senare fallet rörde det sig då om server på 3U eller om det möjligtvis var 4U. Nu är jag ute efter något smalare. Helst inte "tjockare" än 2U (f.ö. så är de "märkesservrar" som jag nämner ovan på 1U).
Fördelar med att skaffa märkesserver:
- * Om hårdvaran inte kommer överens med OS så borde det vara lätt att hitta någon annan som råkat ut för samma problem och även löst det. Exempelvis problem med eventuell RAID-kontroller.
Nackdelar med att skaffa märkesserver:
- * "Dyrt"? Det känns som om man kan bygga ihop något eget till en lägre kostnad (typ halva priset).
- * Begränsade möjligheter att mecka själv om något går sönder, då det behövs specialkomponenter som endast går att få tag hos tillverkaren och som har lång leveranstid (?).
- * Kort garantitid samt inskick vid service (gäller i princip de märkesservrar som jag tittat på ovan) och eftersom budgeten som i alla projekt är begränsad så finns det spontant sett inget ekonomiskt utrymme att köpa till super-duper-service genom tillverkarens experter som blir influgna med helikopter inom 2 timmars tid.
Lite funderingar:
- Någon här som byggt ihop sin egen 1U- eller 2U-server med "standardkomponenter"?
- Går det att få in ett standard ATX-moderkort som har en 1U-anpassad fläkt+fläns i valfritt 1U-chassi? Så länge moderkortet har inbyggt grafikkkort och nätverkskort, så kvittar det om det finns PCI-platser eller möjlighet till riser-PCI eftersom dessa inte kommer att nyttjas. Fast det senare beror ju på om jag önskar hårdvaru-RAID av något slag och inte vill vara helt låst till någon specifik RAID-lösning som är inbyggd i moderkortet...
- Finns det något företag i Sverige som bygger ihop 1U- eller 2U-servrar bestående av "standardkomponenter" till rimliga priser utan att det för den delen rör sig om riktiga lågkvalitetsprylar?
- Dells server ovan är ju riktigt billig jämfört med de andra, men biten med att få tag i extrakomponenter känns som en stor strulfaktor med den. Fast ett plus är att ett av Dells fetare servicepaket placerar den ändå i samma prisklass som HP:n och Fujitsu-Siemens servrarna (i grundutförande), vilket gör Dell:en till ett intressant objekt. Fast Dell kanske är riktigt dåliga när det gäller rackmonterade servrar och att de är på plats inom X antal timmar kanske ändå inte innebär att de kan fixa reservdelar inom någon arbetsdag utan bara ger en vanlig diagnos över vad som är fel ("Processorfläkten är trasig, eftersom den är specialtillverkad så tar det 10 dagar att få hem en ny")?
- Något webbhotell/datacenter här som har erfarenhet av ovanstående märkesservrar (Dell, HP och/eller Fujitsu-Siemens eller något annat märke som inte kostar skjortan) och känner till "failure rate" på dessa? Exempelvis om Dells servrar är mindre tåliga än Fujitsu-Siemens etc. (ja, denna fråga/fundering medför viss risk för spekulationer och svaren kommer även vara ytterst subjektiva).
Tack på förhand.