FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hejsan alla. Trevligt forum det här
![]() Iaf. Jag är på gång att dra igång några mindre projekt nu i början av nästa år och har planerat upp allting osv. Dock så fick jag reda på att jag kanske har en anställning på gång. Vad jag tänkte på direkt var att fakturera istället för lön men hur räknar man fram vilket alternativ som är mest lönsamt? Exempel. Jag får erbjudande om en tjänst, 20'000kr i månaden brutto i sex månader. Detta vill jag istället fakturera från min firma till företag X. Vad motsvarar 20'000kr i bruttolön (120'000kr under hela perioden) jämfört med fakturering (dvs blivande arbetsgivare slipper betala sociala avgifter mm)? Om jag nu fakturerar (vilket var helt ok för företag X) så behöver jag inte de pengarna till mitt dagliga levande. Jag behöver alltså inte plocka ut dessa pengar i lön, utan kan ha de kvar i firman (max 2'500kr netto behöver jag plocka ut per månad). Andra intäkter i firman under denna period är max 10'000kr och kostnader under denna sex månaders period är högst 10'000kr. Vad jag sen har för planer efter detta är svårt att säga, självklart hade det varit härligt med eget företag men ponera att jag tar en fast anställning efter dessa sex månader och firman kommer på sin höjd att ha intäker 10'000kr resten av året, kostnader 5'000kr. Dvs firman kommer utan fakturering av ovanstående dilemma ha intäkter på 20'000kr och kostnader på ca 15'000kr under år 2005. Under 2006 växer firman till ca 80'000kr i intäkter och ca 30'000kr i kostnader. Hur räknar jag fram vilket som blir mest lönsamt för mig? Kan man förlora lite på att fakturera men på köpet få bättre omsättning i firman och på så sett anses som mer seriös? Frågan är i sin korthet, vilket är bäst att fakturera XXXXkr som ska motsvara 120'000kr brutto tjänst eller vara en vanlig anställd? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|