FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Är det någon som har erfarenheter utav att importera filmer för att sedan sälja vidare i Sverige? Det är några frågor som jag fortfarande har obesvarade som jag hoppas på att någon här kan svara på...
1) Självklart så är det förbjudet med parallellimport (importera filmer från utlandet som har svensk distributör), men finns det något enkelt sätt att kolla upp om en film har svensk distributör? 2) Om jag importerar filmer får jag ofta betala svensk moms + tull på dessa, tullen är nästan försumbar (3.5%) men en svenska momsen ligger ju som bekant på 25%. Jag läste att man efter ett visst antal dagar kunde dra bort momsen (enligt rsv.se), hur är det sedan vid försäljning, kvittar man den moms man betalat för inköpet mot den som man får in av slutkonsumenten, vad blir summasumarum så att säga? 3) Tänkte skicka filmerna mot förskottsbetalning (till bankgiro/postgiro eller bankkonto) alternativt mot postförskott, kostar postförskott något extra för mig eller blir det bara slutkunden som drabbas (~ 38:-)? 4) Tror ni att det skulle räcka med ett mindre sortiment till en början på endast, låt säga 10-20 filmer? Detta för att slippa göra en så stor investering i början. Sedan kan man successivt utöka sortimentet. Alla tips som ni kan tänkas komma på mottages väldigt tacksamt! ![]() // Michael |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|