Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad är rimligt?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-20, 14:51 #1
Megashop.se Megashop.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 149
Megashop.se Megashop.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 149
Hej

Jag driver ju en webbutik sedan många år som främst säljer bläck & toner. Har väl hinnit bli lite halvstora med ganska många tusen kunder.

Men tyvärr hände något i tisdagskväll när en av våra leverantörer (nämner inte vilken) skulle uppdatatera webshoppen. ALLA kunder får då ett mail (vissa upp till 12st) där det står att deras beställning är packad och skickad och kommer levereras inom 3dagar.

Man kan säga att det blev ett ramaskri med mail (hundratals), telefonsamtal (hundratals) med kunder som var oroliga. Vissa trodde någon beställt i deras namn, vissa trodde de beställt på fyllan ja det var många olika varianter.

Vissa tog det med en (de flesta via telefon iallafall) klackspark när vi förklarade vad som hade hänt. Vissa hotade med polisanmälan (endast de som mailade ) Reaktionerna varierade som sagt.

Summasummarun så tror jag tyvärr att vi kommer förlora en del kunder(kanske hundratals) på detta misstag. Vi har väl också skapat en del badwill genom detta. (tyvärr)
Ganska många arbetstimmer går åt att svara på frågor ang detta. (Dagen efter så ringde det från 7på morgonen till 10 på kvällen oavbrutet)

Frågan är om man kan kräva någon sorts ersättning för detta av vår leverantör.

Vad skulle ni göra?
/ En något sliten johan
Megashop.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-24, 07:37 #2
glennjs avatar
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 238
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem
glennjs avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 238
Om det gått till så som du beskriver ska du absolut kräva ersättning. Ett misstag i arbetet kan alltid ske, men man måste vara beredd på konsekvenserna som leverantör.

Vad jag tycker är knepigt är att inte leverantören redan tagit på sig ansvaret?
Din leverantör bör ha en ansvarsförsäkring som täcker denna typ av skada.

(Om leverantören INTE är försäkrad eller har en korrekt försäkring är inte ditt problem, kräv ersättning ändå, men byt leverantör.)

Min erfarenhet är att IF är bäst på att förstå mjukvarutveckling och de som har bäst försäkringar som täcker denna typ av misstag.
glennj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-24, 15:21 #3
Megashop.se Megashop.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 149
Megashop.se Megashop.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 149
Citat:
Originally posted by glennj@Aug 24 2009, 07:37
Om det gått till så som du beskriver ska du absolut kräva ersättning. Ett misstag i arbetet kan alltid ske, men man måste vara beredd på konsekvenserna som leverantör.

Vad jag tycker är knepigt är att inte leverantören redan tagit på sig ansvaret?
Din leverantör bör ha en ansvarsförsäkring som täcker denna typ av skada.

(Om leverantören INTE är försäkrad eller har en korrekt försäkring är inte ditt problem, kräv ersättning ändå, men byt leverantör.)

Min erfarenhet är att IF är bäst på att förstå mjukvarutveckling och de som har bäst försäkringar som täcker denna typ av misstag.
jag kommer få ersättning, men jag skulle tippa på att det inte blir speciellt mycket, om man ser till badwill och sura/förlorade kunder.

ska kolla upp det där med försäkring.
Megashop.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017