FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag sitter just nu och jobbar med en MySQL-tabell innehållandes fastighetsdata.
I tabellen så finns det bland annat följande uppgifter: Geografisk data: Land, Område, adress, postnummer, postort Ytor: boarea, biarea, tomtarea Rum: antal rum, sovrum, badrum Pris: valuta, pris Beskrivande: titel, kortare beskrivning, full beskrivning Jag behöver skapa en sökmotor där ett flertal av dessa kolumner (10+) är sökbara. Mina funderingar är följande: Låt säga att jag skapar ett index för större delen av ovanstående kolumner: boarea,biarea,tomtarea,rum,sovrum,badrum,pris,tite l,beskrivning Om jag då sedan kör en query där villkorssatsen endast innehåller 2 av dessa kolumner: SELECT .... WHERE boarea > '50' && pris <= '1500000' Kommer MySQL då att kunna utnyttja mitt stora index till denna fråga? Om så är fallet, är det den mest optimala lösningen? Skulle en sådan fråga ta märkvärt kortare tid med ett index som bara innehöll boarea och pris? Att indexet skulle bli rätt stort har ingen betydelse. Jag har jobbat rätt mycket med index i MySQL, men den här typen av frågor har jag aldrig behövt handskas med. Är det någon som har några vettiga synpunkter på detta så tar jag tacksamt emot dessa! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|