FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hejsan!
Det är så att jag bygger upp ett cupscript. Jag har 16 lag i en tabell med kolumnerna: ckID (lagets unika id), namn, cupid och gruppid. Jag vill dela upp de 16 lagen med id 1-16 i 4 grupper så 4 lag får gruppid 1; 4 får gruppid 2 etc. Med det här delas lagen upp rätt i 4 grupper eftersom den plockar ut lagen med id 1-16 efter array: <?php include('settings.php'); if(isset($_GET['randomize'])) { $alla_lag = array(1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16); for ($i=1; $i<=4; $i++) { for ($j=1; $j<=4; $j++) { $current_team = array_pop($alla_lag); mysql_query("UPDATE $cuplag SET gruppid = '" . $i . "' WHERE ckID = '". $current_team . "'"); }}} echo 'DONE'; ?> När jag försöker plocka ut lagen automatiskt genom mysql fetch funkar det inte. Det som händer är att alla lag får gruppid 1: <?php include('settings.php'); if(isset($_GET['randomize'])) { $alla_lag=array(); $lagen2 = mysql_query("SELECT * from $cuplag WHERE cupid = 1") or die ("Det gick inte att hämta skribenten.2"); while ($lagen = mysql_fetch_array($lagen2)) { $alla_lag[] = $lagen['ckID']; for ($i=1; $i<=4; $i++) { for ($j=1; $j<=4; $j++) { $current_team = array_pop($alla_lag); mysql_query("UPDATE $cuplag SET gruppid = '" . $i . "' WHERE ckID = '". $current_team . "'"); }}}} echo 'DONE'; ?> |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|