FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Oi!
Sitter och utvecklar en applikation som använder en tjänst från tredjepart. vad jag behöver göra är att på något sätt koppla ihop vår databas med deras och lurar lite på vilket tillvägagångssätt som är att föredra... Bakgrundsinfo: Vår databas innehåller användare som är indelade i olika kategorier och typer. Detta görs med hjälp av många-till-många relationer. Användarna kan med hjälp av extern applikation lägga till uppgifter/data (filer) till sitt konto. Detta sparar i tredjeparts databas. Jag har ingen möjlighet att påverka databasstruturen hos tredjepart. Enda infon som finns i båda systemen är ett unikt användar-id (som är samma i båda systemen för varje användare). Jag behöver nu koppla ihop systemen och söka/filtrera i dem... En sökning i vårt system är inga problem, men när det ska kopplas till tredjeparts så blir det lätt väldigt många querys (en för varje resultatträff i vårt). Två scenarion för att lösa ovanstående: 1. Skapar ett cron-jobb som med jämna mellanrum kollar upp vad som förändrats i tredjeparts databas och speglar infon i vår. 2. Vid varje query hämtar jag ut allt ur tredjeparts databas och gör till objects eller arrays och jämför sedan dessa med query-resultat i vår databas innan output. Jag ser flera problem med båda lösningarna. Den första speglar infon (blir väldigt mycket data att spegla, trög query, systemet uppdateras inte on-the-fly). Den andra inbegriper en query som hämtar ut alla rader ur tredjeparts databas. Detta resultat riskerar att bli väldigt stort. Hur påverkar detta performance? Vilket är att föredra? Finns det andra sätt som jag inte tänkt på? För och nackdelar med de olika lösningarna? Sjukt tacksam för all input! /youhann |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|