FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hej.
Är princip i stånd att starta ett HB ihop med en kollega. Det gäller ett hobbyprojekt som har växt stort, och där vi behöver kunna fakturera, etc. Eftersom detta är mitt första egna företag har jag några praktiska frågor.. Hoppas att ni kan hjälpa till ![]() 1) Vad finns det för fasta konstnader förknippade med ett HB.. * Registreringskostnad hos Skatteverket = 900 (?) * Kostnad för F-skatt (?) * Registreringskostnad hos PRV (?) * Avgifter för bankgiro + internetbank + "Köpkort visa / mastercard".. Vad bör detta kosta? Skall kolla upp priser, men vore nice att få en idé vilka tjänster man behöver, och vad detta kan tänkas kosta.. * Revisor (?) för att kolla bokslutet (ett måste?) * Övriga kostnader 2) Funderar på att bokföra på "papper", dvs dubbelbokföring - detta för att spara pengar initialt. Är detta något som rekomenderas? 3) Hur fungerar det med företagsbeskattningen..? Vinsten skall enligt http://www.nutek.se/sb/d/478/a/1505 beskattas var för sig av delägarna.. Det låter ju helt ok, men frågan är om man inte vill ta ut vinsten utan låta den gå tillbaka till företaget.. måste man då verkligen "konsumera" upp den innestående år? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|