FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Hejsan alla!
Jo det är så på min sida att jag har filmer och spel. På varje sida där ett spel/film ligger har jag denna koden för att uppdatera klick. Kod:
mysql_query("UPDATE onlinespel SET klick=klick +1 WHERE id = ".$onlinespel[id]." ")or die(mysql_error()); F5 många gånger så vipps så har man kankse 50 000 klick. Så jag tänkte göra en spärr att en person får en unik session variabel och sen gör jag en tabell. Kod exempel. (Finns säkert fel i den, skrev ihop lite snabbt men hoppas ni förstår.) Kod:
// Kolla klick redan är räknat för denna person $sql = "SELECT COUNT(*) FROM klick WHERE session_unik_id='$_SESSION[unik_id]' AND spel_id = '$spel_id'"; $result = mysql_query($sql); if (mysql_result($result, 0) == 0) { // Om han inte hittar någon så uppdateras klick, Annars händer inget. mysql_query("UPDATE onlinespel SET klick=klick +1 WHERE id = ".$onlinespel[id]." ")or die(mysql_error()); // Sätter in värden i tabellen "klick" så han inte ska kunna rösta igen. mysql_query("INSERT INTO klick( spel_id, session_unik_id ) VALUES( '$spel_id','$_SESSION[unik_id]') ") or die(mysql_error()); } phpfil och cron. Men hur bra är detta? Är detta resurskrävande? I dagsläget kan det ju säkert funka men man måste ju tänka i framtiden då man kanske har många mer besökare. Idags läget har jag väl under 1000klick sammanlagt på dag men det kan ju komma den dagen då man får 1000 klick under den 10 minuters perioden och då vill man ju fortfarande att det flyter på. (Man kan ju hoppas att den tiden kommer. ![]() Eller har ni något bättre förslag? Ja hoppas ni förstog allt detta. MVH Olof |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|