Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skrymmande brev

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-28, 17:43 #1
Kocken Kocken är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Kocken Kocken är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Vi skickar ganska mycket skrymmande brev, som vi lämnar in på lokala postkontoret. De väger och stämplar dem åt oss, men postpersonalen knorrar och tycker att det är mycket jobb. De vill gärna att vi ska väga och lämna en lista tillsammans med breven så de vet vad de ska ta betalt. Eftersom det tidsmässigt tar längre tid för oss att göra det. Har jag har hittills sagt, ge oss ett bättre pris så ordnar vi det. Men det får de inte göra säger de.

Så min fråga hur gör ni och vilket sätt är billigast och minst jobb med skrymmande brev?
Kocken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-17, 15:22 #2
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Jag har en liten fråga till er som har koll på skrymmande brev som inte förtjänar en egen tråd. Hur noga är posten med att kontrollera tjockleken? Jag skickar ofta brev som är runt 33mm tjocka och lägger dem i brevlåda. Ibland sätter jag på skrymmande porto, ibland inte, men har aldrig fått otillräckligt porto. Tar posten för givet att alla brev i brevlåda inte är skrymmande?
najjie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-17, 18:40 #3
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Kör du porto betalt kollar de dig tills de litar på dig plus gör slumptester (fler om du har fel ofta).

Lägger du i låda kollas du också men de hanterar betydligt mer volym än postcenter så det är mer sällan där.

De tar inte förgivet att de inte är skrymmande
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-17, 23:49 #4
GregerA GregerA är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
GregerA GregerA är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Månadsfaktura hos Posten blir egentligen billigare, trots att de tar ut ett kredittillägg på 0.5%. I stället för att får 20 fakturor med en faktureringsavgift på 20:- vardera (=400:-) så får du betala 20:- + 0.5%, och vid en månadsfaktura på 15.000:- så blir det 75:-, dvs totalt 95:- istället för 400:-.

Det är väl enda gången en avgift på Posten ger en vinst för kunden ... ;-)
GregerA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-18, 00:50 #5
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Medlem

Gustav skrev
"Följesedel, portobetaltstämpel, faktura och autogiro - är den bästa och mest kostnadseffektiva lösningen för nio av tio e-handlare. Men håll ordning på fakturorna och följesedlarna så att Posten inte fakturerar eller drar fel belopp via autogiro. Det händer tyvärr ganska ofta att de gör det."

Vi använder portomaskin, jag har en anställd som plockar, packar, väger, frankerar och lägger på lådan. Hur får ni det till att det blir billigare med porto betalt. Speciellt om man skickar till utlandet. Krångel med fakturor, följesedlar,förseningsavgifter mm.

Vill gärna se en beräkning, har kollat postens prislistor och kan inte se att porto betalt blir billigare. Jag har antagligen missat något. Upplys mig gärna om vad.
Richie72 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-19, 02:48 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Richie72 Visa inlägg
Gustav skrev
"Följesedel, portobetaltstämpel, faktura och autogiro - är den bästa och mest kostnadseffektiva lösningen för nio av tio e-handlare. Men håll ordning på fakturorna och följesedlarna så att Posten inte fakturerar eller drar fel belopp via autogiro. Det händer tyvärr ganska ofta att de gör det."

Vi använder portomaskin, jag har en anställd som plockar, packar, väger, frankerar och lägger på lådan. Hur får ni det till att det blir billigare med porto betalt. Speciellt om man skickar till utlandet. Krångel med fakturor, följesedlar,förseningsavgifter mm.

Vill gärna se en beräkning, har kollat postens prislistor och kan inte se att porto betalt blir billigare. Jag har antagligen missat något. Upplys mig gärna om vad.

Gissningsvis så är det prisskillnaden mellan EDI och vanlig post som du har missat. Prisskillnaden blir mycket stor om du skickar skrymmande brev med tilläggstjänster såsom REK och PF.

Senast jag talade med Pitneybowes och såg mig om i övrigt, så var det bara de riktigt dyra maskinerna som kunde hantera alla kombinationer av EDI. Dvs det finns tusentals företag i det här landet som använder maskin i tron om att det blir billigare, men där de i själva verket skickar till ett högre porto än om de hade skickat EDI med frankostämpel. Helt enkelt därför att deras maskiner inte har stöd för EDI.

Obs. Jag säger inte att EDI alltid blir billigast. När det kommer till paket så brukar det bli tvärtom, eftersom EDI då även tar hänsyn till volym och inte bara vikt. Det är förmodligen många företag som betalar för mycket utan att veta om det där också.

Vilken lösning som blir billigast för just ditt företag kan naturligtvis inte jag veta. Jag skrev "nio av tio". Vad som har hänt det senaste året sedan jag skrev inlägget vet jag inte heller. Skickar du mycket post utomlands så kanske det ser helt annorlunda ut.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-20, 21:34 #7
Medlem

Medlem

Exclamation Ang portomaskin

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Vilken lösning som blir billigast för just ditt företag kan naturligtvis inte jag veta. Jag skrev "nio av tio". Vad som har hänt det senaste året sedan jag skrev inlägget vet jag inte heller. Skickar du mycket post utomlands så kanske det ser helt annorlunda ut.
Tack för svar, det var inte menat som ett påhopp. Väljer man Pitney Bowes serviceavtal så går man helt klart back om man inte tappar maskinen i golvet jämt. Jag har hittat en begagnad billigt och den funkar som en dröm. Skickar bara vanliga brev så det är väl där det avgörs.

/r
Richie72 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017