FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Hej,
Jag har under en kortare tid funderat på vilken teknik men ska använda när man skapar sina sidor. Ska man använda sig av en gammal tradionell sida med frames eller ska man göra som idag; använda HTML, CSS tillsammans med AJAX. Tänk er följande scenario Man ska skapa ett community eller en interaktiv webbplats där det alltid finns en chatt eller liknande tillgänlig till höger på webbsidan. Idag så gör jag så att jag laddar om sidan vid varje förfrågning, klassiskt helt enkelt. Problemet är ju att man vill ha en interaktiv chatt som då uppdateras med jämna mellanrum. Detta är ju inget problem i sig, men så fort jag bytar/laddar om en sida på webbplatsen så innebär det också att jag laddar om chatten, eftersom den laddar om den också. Det går ju även att använda oldschool som "frames" för att då undvika att just den interaktiva delen (chatten) inte laddas om, utan bara efterfrågat contents, men idag med all SEO så verkar det inte vara något alternativ. Min fråga är egentligen om någon har någon smart lösning på detta problemet. Exempel att man laddar in alla sidförfrågningar via AJAX och presenterar på sidan. På så sett så undviker man att ladda om sidan och webbläsaren behöver även inte ladda tunga sidor mer än en gång. Jag har läst att det kan bli problem med SEO, men samtidigt läst om SEO-vänliga AJAX-lösningar. Dela gärna med Er med tankar och tidigare lösningar. /Johan |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|