FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag har en fråga angående import, i detta fallet från Kina. Tidigare när jag importerat saker privat, även då från Kina, har tullverket gjort en egen värdering av varorna och efter det bestämt hur mycket jag ska betala för varorna i tull och moms. Ofta stämde inte detta alls med varornas egentliga värde, då kineserna lagt falska kopior av fakturan jag betalt tidigare, på ca 10% av det verkliga beloppet jag betalt för sakerna. God tanke, men genomskådades alltid av tullverket (tror jag) då jag inte kunde få matten att gå ihop. Min fråga nu är, hur gör ni som driver egna företag när ni importerar från leverantörer som ej skickar med något som visar det egentliga värdet på varorna (om detta nu spelar någon roll??) Jag har ännu inte läst mycket om företagande, men va jag kommit från till än så länge är att moms och allt sånt inte kan bli riktigt korrekt med dessa uppskattade värderingar av importerade saker. Kanske har jag fel, men om inte, blir det inte kaos i bokföringen om man betalar tullar och moms på varor med uppskattat värde? Behöver man då tulldeklarera istället? Det jag kommer importera kommer vara för max 10'000:- per gång, oftast för 3-5'000:- åt gången. Va jag läst om tulldeklaration, är det ett rent h*lvete då man måste veta en massa varokoder eller va det kallas för varorna man importerar. Jag har ingen aning om dessa koder då jag kommer beställa massvis av olika typer av varor från leverantören, så detta ser jag nästan som en omöjlighet i mitt fall. Skulle vara helt underbar om någon gav mig ett exempel på hur ni löser denna typ av situation. Förhoppningsvis har jag missförstått allt och att det egentligen inte är såhär komplicerat, men ja, mycket verkar dock vara komplicerat inom företagande :S Tack för visat intresse! MvH / Viktor |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|