Hej,
Jag driver
www.bensinpriser.nu och har idag blivit bestulen på prisuppgifter som finns på hemsidan. Aftonbladet har gått in på hemsidan och kopierat 21 prisuppgifter och sedan skrivit ner det på en sida (
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ar...ab?teaser=true) och börjat sälja prisuppgifterna. Att jag vet att de kommer från mig beror på att de även har angivit en källa längst ner i artikeln.
För någon månad sedan så skedde något liknande, då kopierade man även då priser men man angav ingen källa samtidigt som man sålde artikeln. Jag ringde då till reportern som erkände direkt och bad om ursäkt, jag ringde även aftonbladet plus och pratade med någon chef som genast tog bort PLUS-kravet och lade till källa, jag fick även en rättelse i tidningen dagen efter och blev försäkrad om att det inte skulle upprepas. Jag var även extremt tydlig med att vi aldrig kommer att sälja några prisuppgifter eller ge tillstånd för något sådant då hela idén med sidan är att den och uppgifterna skall vara tillgängliga för alla.
Då detta har upprepats, visserligen har de angivit källa men likförbannat så har de tagit uppgifter utan och fråga och DESSUTOM säljer till sina besökare så undrar jag vad för åtgärder som kan vidtas?
Skall jag skicka en faktura så de kanske lär sig? Hur mycket skall den vara på? Någon åtgärd måste jag ju vidta när de med kort tid igen tar priser och försöker sälja till sina besökare. Vill höra med er innan jag kontaktar Aftonbladet...