Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Snickra ihop en VOD sida billigt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-03-17, 00:01 #1
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
viper viper är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Tjenare!

Jag och en polare har suttit och funderat på att snickra ihop en sorts Video on Demand sida där besökarna kan välja vad dom vill titta på och sen får dom se det. Inget ovanligt på den delen precis, utan något liknande youtube kan man väl säga.
Vi har tittat lite på olika youtube clon script som det florerar en hel del av på nätet. Mest har vi spanat på clipshare samt phpmotion som verkar fungera för det vi vill.

Något vi dock funderat lite över är att ge användarna möjlighet att se filmerna gratis i något sämre kvalité och att dom kanske får buffra/ladda längre än om man är en betalade kund som då får högre kvalite och bättre prioritering. Men vi vet inte riktigt hur vi skall lösa detta än men det kommer väl. En annan viktig aspekt är ju att sånna här tjänster äter bandbredd och i början hade vi tänkt ha sidan helt gratis genom att hosta den på egna linor. Vi har båda 100/100mbit privatlinor men det tycker man ju borde hålla ett tag när man mest utvecklar det hela eller har jag fel?

Jag har ingen aning om vad det krävs för att streama en .flv genom tex Clipshare i bra kvalité så att det är värt att titta på men vi vill absolut ha något högre kvalité än vad tex youtube har och är man betalade kund senare så skall det vara riktigt bra kvalité och då lär det ju kosta i bandredd för oss så då får man väl börja skaffa mer dedikerad hosting osv.

Något jag funderat på är om man enkelt kan få ihop ett eget sorts kluster med maskiner lite här och var i landet/världen som alla har samma innehåll och fungerar som mirrors för att avlasta och få mer och billigare prestanda och bandbredd. Troligen är det väl så youtube fungerar eller? Men om man gör ett kluster vill man ju självklart ha massor av hastighet emellan kluster maskinerna för att få någon redig prestanda vad jag förstått vilket gör det lite kneppigare om jag har säg en maskin i Gbg, en i STHLM, en i Malmö osv osv.

Går detta att få ihop enkelt med hjälp utav fria programvaror såsom linux, apache, mysql osv eller kommer det kosta en redig slant att få en någorlunda fungerande plattform att utgå ifrån?

Så för att göra det kortfattat så kommer några enkla frågor nedan.

1: Vad krävs för maskiner/linor för att streama ut video av bra kvalité som även skall vara möjlig att se i fullskärm?
2: Kommer det fungera med tex clipshare eller phpmotion eller behöver man hitta något annat att utgå ifrån?
3: Går det bygga en sorts kluster lösning med servrar lokaliserade lite här och var i världen/landet som kommer fungera bra?
4: Finns det andra enklare lösningar och vägar att gå?

Hoppas någon orkar och vill ta sig tid att läsa och försöka hjälpa mig och min vän med detta då vi gärna vill göra ett försök med våran idé.
Har ni frågor eller om det är något som är oklart så fråga bara!

Mvh,
Viper
viper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017