Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Nybörjarmisstag - en lärorik historia?!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-08, 14:35 #1
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar

Reg.datum: Jan 2008
Jag driver tillsammans med min hustru en community-liknande sida vars bas är Wordpress, och som vi har modifierat kraftigt för våra behov. Jag har även ett tema som jag har modifierat från grunden och allt är utvecklat med PHP-editor, GIMP etc...Testat sidan har jag gjort i FF och IE.

Från en ganska lugn start har vi nu närmare 70000 impr. per månad och uppåtgående.

Häromdagen satt jag vid en gammal dator som inte har IE 7 installerat utan bara IE 6.0, och då upptäckte jag till min fasa att sidan renderas felaktigt på grund av den felaktiga CSS-boxmodelleni IE6 . Hela navigationsmenyn hamnade under innehållet och eftersom IE6 inte hanterar transparanta PNG så var sidan ytterligare bruten för alla besökare med IE6.

Jag gjorde en snabb koll och upptäckte att c:a 30% av alla sidvisningar på sidan var på IE6. Kontentan av detta är att vi under några månader har kört en bruten sida för 30% av våra besökare, besökare som förmodligen vänder på trösklen för att aldrig komma tillbaka. Räknat som förlorade potentiella återvändande besökare är bortfallet förmodligen ännu större, kanske 40%.

Detta är givietvis amatörmässigt och ett misstag som man inte får göra om man är något seriös överhuvudtaget. Jag gjorde en snabbt åtgärd och nu funkar sidan som den skall i de "3 stora" (FF, IE 7 & 6). På sikt måste den testas även i de mindre webbläsarna. När man bedriver komersiell verksamhet är varje förlorad kund på grund av bristande testning rent att slänga pengarna i sjön.

Det kostade några sköna tusenlappar, men den läxan har jag i alla fall lärt mig.
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017