Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur skatta vid PayPal-betalningar för tjänster?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-01, 21:05 #1
EagleOwls avatar
EagleOwl EagleOwl är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2005
EagleOwl EagleOwl är inte uppkopplad
Nykomling
EagleOwls avatar

Reg.datum: Jan 2005
Om det finns någon bättre tråd om det här ber jag om ursäkt för ev. upprepning, men jag sökte och fann ingen som gav ett tydligt svar... jag är webdesigner sedan många år tillbaka (F-skattande förstås) och har i regel tillräckligt att göra inom Sverige för att "behöva" söka mig utomlands för jobb. Däremot så händer det att man ibland snackar med nån på nätet som man känner i ett annat land och som behöver hjälp med en enkel sajt för företaget denne ska starta upp, eller liknande - från forum, irc etc.

Jag har hittills avböjt i sådana fall eftersom det känts som för mycket krångel för "småjobb", men om man nu - mest för att vara schysst - skulle vilja bygga en sida åt nån som kanske bor utanför Europa, mot betalning via t.ex Paypal - vad behöver man göra mer än att ge ut Paypal-adressen och ta emot pengarna?

Även om summan kanske är lätt symbolisk (goda vänner, etc) så har jag ändå principer om att göra rätt för mig, ta upp allt i bokföringen och skatta för det. Men hur gör man det egentligen? Och även, hur lämnar man kvitto till köparen av tjänsten? Spelar det nån roll om köparen har företag eller ej?

Om nån råkar sitta på några svenska länkar som förklarar sånt här ingående vore det uppskattat, precis som vilka tips eller råd som helst i frågan. Det känns väldigt luddigt hela historien med Paypal och Skatteverket tycker jag
EagleOwl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017