Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Microsofts nät på väg ner?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-01-18, 01:08 #1
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Ursäkta att jag är lite lat och kopierar mitt mail som jag skickade till idg förut, men..

>>>
Saken är den att jag upptäckte i förrgår (tror jag, kanske var igår, inte säker) att MSN Messenger inte gick att logga in på. Dock enbart via Wasadatas internetanslutning, en trådlös från tele2 fungerade dock. Konstaterade att det var omöjligt att ansluta till två tjänster hos microsoft; primär och sekundär anslutning för messenger. Konstaterade att det gick att ansluta ifrån tele2:s trådlösa samt Linköping Universitets anslutning. Konstaterade idag att det gäller hela Wasadatas nät. http://g.msn.com fungerade heller inte.

Nu har jag dock börjat få lite rapporter om att det slutat fungera både här och där, bland annat i Stockholm, och utanför Ljungsbro, troligtvis telia-lina där. Nu pratar vi helt andra ISP:s, och andra nät. Att logga in via universitetet har nu slutat att fungera, man kan fortfarande ansluta via universitetets lina mot de tjänster som jag nämnde, men troligtvis har andra authentiseringstjänster lagt av (verkar som det enligt msn-logg.)

Vidare, Wasadatas driftmeddelanden flaggar om att hotmail.com inte heller fungerar. Verkar vara login-servrarna för Microsofts Live-koncept som lagt av. Fungerar dock fortfarande ifrån universitetets nät.

Microsoft.com verkar ha lagt av för en del också, även om det för mig fungerar _just nu_. Tjänsterna verkar dö lite hipp som happ, här och där i Sverige just nu. Men allting annat verkar fungera, verkar begränsat till Microsoft.
<<<

Vad tror ni? (Har kört en massa traceroutes och telnet mot lite portar i början från 3 olika uppkopplingar, och saker verkar ha lagt av lite efterhand, har dessutom fått rapporter via irc om att saker slutat fungera, men bara microsoft-tjänster. Hackers igen..? (Verkar vara något nätverksstrul, men det är konstigt, lägger av lite efterhand, hela tiden liksom. Inte som att någon grävt av en fiber riktigt..)
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017