Har WN som tidsfördriv
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
|
Har WN som tidsfördriv
Reg.datum: Apr 2004
|
I fredags före jul köpte jag mig en DLink DIR-451 för att ha i sommarstugan (vinterstugan blir det väl just nu). Jag ville bara utrycka mig över hur fantastiskt smidigt och bekvämt det nu känns med att gå via routern i stället för att ha modemet direkt i datorn.
Anledningen var från början att kunna surfa flera via det mobila bredbandet, vilket vi även gör. Skönt att själv slippa koppla upp sig varje gång modemet tappar förbindelsen.
Dock var det ett djäkla meckel att få igång det hela från början. Korkad som jag var när jag köpte routern så gick jag bara in på ComputerCity på Kungsgatan i Stockholm och köpte routern utan att ens kontrollera vad som krävdes. Packade upp den hemma och såg att man ska ett PC-korts-modem (jag har Telenors USB-modem) . Va fasen tänkte jag och bannade mig själv för slarvet att inte kontrollera ordentligt vad jag köpte. Jaha, det var bara att leta efter ett PC-kort-modem som gick att köpa utan dröjsmål, men jag hittade bara sådana som hade högsta hastighet på cirka 340 kbits. Inte intressant med andra ord.
Av en slump hittade jag en artikel att det ska gå med USB-modem. DLinks amerikanska sida sade inget om det, men däremot på deras svenska sida stod det att det går bra med Telenors modem.
Jag var dock tvungen att göra en "firmware-uppgradering" för att få stöd för modemet. Därefter har det fungerat utan problem.
|