Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Stort haveri hos Bredbandsbolaget tystas ner

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-08-11, 12:25 #1
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Jag tänkte bara höra om det är någon annan här på WN som har Bredbandsbolaget som leverantör för Internet via ADSL?

Både jag och några jag känner har omfattande problem med internetuppkopplingen (via ADSL) från BBB vilket innebär att ADSL-modemet tappar anslutningen mot Internet totalt under mellan 45 till 60 sekunder. Uppkopplingen tappas med jämna mellanrum ca var 5:e minut (4 min och 20 s uppmätt senast). WAN-lampan indikerar detta tappet genom att slockna under ca 30-40 sekunder för att sedan börja blinka för att indikera länk-försök igen vilket tar ytterligare 10-15 sekunder innan det lyckats. Detsamma gäller för mina vänners uppkoppling just nu, som går ner med lika jämna mellanrum som min - fast med ett antal sekunders förskjutning.

BBB rapporterar på sin hemsida igår kväll följande:
Citat:
Originally posted by Nätproblem@ 2007-08-10 18:19
Vi har för närvarande en känd driftstörning som kan leda till att vissa kunder tillfälligt tappar uppkoppling. Problemet är känt och arbete att lösa det pågår. Modem, telefonidosor och trådlösa dosor kommer automatiskt uppdateras. Det är viktigt att de är inkopplad och påslagna. Upplever du problem med bredbandstjänsten, telefoni eller digital-TV, koppla tillfälligt ur strömkontakten till din bredbandsutrustning under några minuter och anslut den på nytt. Låt därefter din bredbandsutrustning vara igång under kvällen och natten.
Jag har både låtit ADSL-modemet varit urkopplat under några minuter samt låtit den varit igång under kvällen och natten, precis enligt deras uppmaningar men inget har alltså hjälpt.

Utifrån det dom skriver och den typ av problem som finns kan man snabbt dra slutsatsen att problemet beror på BBB:s egna uppgraderingsförsök av firmwaren i ADSL-modemet. Att BBB inte testar igenom sin firmware ordentligt innan de skjuter iväg en uppgradering som stora delar av Svenska befolkningen är så beroende av är häpnadsväckande och kan inte annat än säkerställa deras bottenposition som Sveriges i särklass dyraste Internetleverantör som ger minst stabilitet och service för pengarna.

Redan tidigare i veckan hade även jag alltså det här problemet och mina vänner (som för övrigt bor på helt annan ort i Sverige än var min uppkoppling finns, har haft dessa problem under flera veckor till och från). Det enda Bredbandsbolaget gjorde vid kontakt med supporten, var att sänka deras överföringshastighet på uppkopplingen vilket alltså inte resulterade i någon förbättring. Man kan även läsa på den här bloggen att dom hade stora störningar redan i juni.

Eftersom jag dessutom endast har telefoni, i form av IP-telefoni som går via den uppkopplingen så fungerar alltså inte heller det. Att Bredbandsbolaget, som många varnade mig för innan jag valde dem som leverantör, har fruktansvärt dålig support med långa telefontider (mer än 5 minuter) gör såklart inte saken bättre. Antar att detta är en läxa man får lära sig för att man trotsade uppmaningar att välja någon annan leverantör.

Oavsett hur stora eller dåligt rykte dom nu har så är det svårt att acceptera att man ska behöva stå ut med alla dessa problem när man ändå betalar 399 SEK per månad för en produkt som många konkurrenter uppenbarligen levererar bättre och betydligt billigare. Kan ju tillägga att jag inte haft möjlighet att få bredband via någon annan leverantör och därför varit utlämnad till BBB's "tjänster". Jag hoppas verkligen IDG granskar BBB en gång för alla så att de åtminstone får lite mer press på sig att hålla stabilitet.

Skulle alltså vara intressant att höra om fler här på WN upplevt samma problem med Bredbandsbolaget under sommaren?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017