Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Medlemsfunktion

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-08-08, 00:22 #1
FunTrix FunTrix är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
FunTrix FunTrix är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Hej!
Det är som så att jag håller på med ett projekt som jag har tänkt att koda i asp.net.
Men nu är det som så att jag har hamnat i ett dilemma som jag inte vet svaret på riktigt. Jag sitter och pendlar mellan alternativen fram och tillbaka hela tiden så därför hoppas jag att ni kan ge mig lite förnuftiga svar på hur jag ska göra.
Det är som så att jag vill på ett smidigt sätt kunna lägga till mer information i medlemsregistret när som helst utan att det blir några problem, t.ex. i början så vill jag ha ett användarnamn och lösenord bara men ett halvår senare vill jag kanske lägga till mer information som namn och födelsedag. Jag vill kunna använda mig utav en MySql databas till hela medlemsregistret. Jag vill lätt komma åt min information i kodläget som man kan om man använder den inbyggda inloggningsfunktionen i asp.net genom att skriva "Membership. osv" för att komma åt information om medlemmen.
Men jag tycker att den inbyggda kontrollen för medlemskap i asp.net verkar väldigt krånglig och jobbig. Hur kopplar jag den till en MySql databas istället för standard databasen, hur lägger jag till mer information än det som han frågar om i standardläget, hur gör jag för att lägga till alternativet ort och sen komma åt det genom att skriva "Membership.User.City" som ett exempel i koden? Är den inbyggda medlemskontrollen säker?
Som du märker har jag en massa frågor, så nu hoppas jag att ni kan dela med er av era erfarenheter och säga vad som är bäst?
Går det att få den inbyggda medlemskontrollen i asp.net att uppfylla mina krav eller ska man bygga upp en helt egen medlemsfunktion. Skapa en egen databas i MySql, göra en egen medlemsklass så att man kommer åt medlemmarna via att skriva t.ex. "Medlemmar.Stad". Att skapa en helt egen medlems funktion på det här sättet kräver antagligen grymt mycket mer jobb än vad det andra skulle göra om det fungerade med den inbyggda.
Så vad är egentligen bäst, att köra på den inbyggda eller skapa en helt egen?
Vet du hur man kan få den inbyggda att fungera som jag vill så skulle jag gärna vilja ha hjälp med det i vilket fall som helst. Ibland kanske man bara vill göra en sida för sina kompisar eller sig själv som man inte ställer så höga krav på utan bara vill att det ska gå snabbt att utveckla den så då kan det vara bra att veta hur man gör det även om det kanske inte är det ultimata sättet.
FunTrix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017