FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har idag bestämt mig för att bygga ut en befintlig webbplats och har problem med MySQL-sortering.
Problemet är följande: Jag ska välja ut data från en MySQL-tabell ("tabell") enligt följande. Kod:
$a = mysql_fetch_row(mysql_query("SELECT link, text FROM tabell WHERE id IN ($y)")); $b = mysql_fetch_row(mysql_query("SELECT link, text FROM tabell WHERE id IN ($y-1)")); ... "id" är bara ett nummer (som ökar med varje rad just nu) Detta funkade som det ska, men nu vill jag även sortera datan med ännu ett avseende. Jag har byggt in en ny kolumn i tabellen som heter "typ". "typ" kan bara innehålla ett av följande texter: "bil" "hus" eller "bat" (dessa är bara exempel, inget med mitt projekt att göra) Jag vill att $a ska vara den första raden i tabellen där $typ är "bil" och $b ska vara den andra raden i tabellen där $typ är "bil" och på samma sätt att $a ska vara den första raden i tabellen där $typ är "hus" och $b ska vara den andra raden i tabellen där $typ är "hus" HUR GÖR JAG DETTA? Sedan kommer jag bygga ut detta med if-satser if ($typ=="bil") *{ $a = mysql_fetch_row(mysql_query("SELECT link, text FROM tabell WHERE id IN ($y)")); $b = ... *} elseif ($typ=="hus") *{ $a = mysql_fetch_row(mysql_query("SELECT link, text FROM tabell WHERE id IN ($y)")); $b = ... ... *} Röd text = fel kod Jag tror inte jag har förklarat så bra, så fråga om ni inte förstår. Jag har noll koll på MySQL-funktioner, så skriv gärna så tydligt som möjligt, tack. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|