FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Artikeln hos IDG
Google presenterar en lösning för att filtrera bort ogiltiga klick som driver upp priser för annonsörer. Googles Tomas Nörgaard erkänner problemet och säger att det är en prioritet för företaget. Googles annonstjänst Adwords innebär att kundernas annonser visas till höger i sökresultaten på Googles söktjänst. Annonsörerna betalar när besökare klickar på annonserna. Detta har öppnat för bedrägerier. Surfare klickar på annonserna, manuellt eller maskinellt med datorers hjälp, vilket driver upp priserna för annonsörerna. – Det här är ett känt problem som vi har prioriterat att lösa. Tack och lov har vi inte sett det i någon större omfattning i Europa, det är mest ett amerikanskt fenomen, säger Tomas Nörgaard, ansvarig för tjänster till teknikföretag på Google i Norden. Google har nu funktioner för att analysera om klick är ogiltiga, alltså inte ska påverka priserna för annonsörer. Dessutom kan annonsörerna få information om antalet ogiltiga klick och hur stor andel av det totala antalet klick dessa står för. Rapporterna kan köras per dag, vecka, kvartal och år. Under analysen undersöks bland annat ip-adresser, längd för klicken och frekvensen om det är flera klick. Med hjälp av dessa och andra data påstår Googles representanter att de kan avgöra om ett klick är korrekt eller inte. En analys av den här typen behövs, med tanke på att Google redan har blivit stämt av missnöjda annonsörer. En domstol i New York fastslog nyligen att en annonsör ska slippa betala en del av kostnaden för att utnyttja Adwords, på grund av ogiltiga klick, skriver IDG News. Eftersom Google inte publicerar detaljerad information om hur analysen går till är det svårt att veta hur effektiv den är. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|