FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har fastnat med en SQL-fråga till en ny funktion på min hemsida där man kan lägga till filmer till sin Samling för att göra en lista över vilka filmer man äger. Man skall kunna välja vilket format man har filmen på, VHS eller DVD, och man skall även kunna välja vilken DVD-utgåva man har (av dem som finns i databasen).
Jag har försökt ett tag nu med en SQL-fråga då jag skalla hämta informationen men har inte lyckas få den som jag vill. Hoppas någon här på WN kan hjälpa mig: Detta är vad jag vill att Frågan skall göra: Frågan skall hämta alla rader från "film_minsamling" där film_minsamling.Author_ID=X, och hämtar filmtiteln från "Film"-tabellen. Sen skall den även kolla om det finns några DVD-filmer kopplade till det film-iD-nummer som finns i "Film_minsamling" Genom att gå bakåt Via "dvd_film" > "dvd" till tabellen "film_minsamling_DVD" och hämta alla rader där film_minsamling_DVD.Author_ID=X. Med frågan nedan får jag följande Film 1 - DVD 1 Film 1 - DVD 2 Film 2 - DVD 3 Film 2 - DVD 4 Film 3 - DVD 5 Film 3 - DVD 6 Film 3 - DVD 7 Men jag vill ha: Film 1 - Ingen DVD Film 2 - DVD 3 Film 2 - DVD 4 Film 3 - DVD 5 Film 3 - DVD 7 Ant. DVD som skall hämtas/tot. ant. DVD kopplade till filmen Film 1: 0/2 DVD Film 2: 2/2 DVD Film 3: 2/3 DVD Kod:
SELECT film.am_tit, dvd.titel, film_minsamling.strVHS FROM (film_minsamling_DVD RIGHT JOIN (dvd INNER JOIN (dvd_film LEFT JOIN (film INNER JOIN film_minsamling ON film.film_ID=film_minsamling.filmID) ON dvd_film.film_ID=film.Film_ID) ON dvd_film.dvd_ID=dvd.dvd_ID) ON (dvd.dvd_ID=film_minsamling_DVD.DVD_ID AND film_minsamling_DVD.Author_ID=1)) WHERE film_minsamling.Author_ID=1 LIMIT 20 ///// Tabeller \\\\\ film_minsamling FilmID* Author_ID* strVHS strRecord Film Film_ID* am_tit --- DVD_film Film_ID* DVD_ID DVD DVD_ID* Titel --- film_minsamling_DVD DVD_ID* Author_ID* ////////////////////// Är det någon som vet hur jag skall göra... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|