FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Jag har en kund som har en site vars affärsidé går ut på att sälja annonsutrymme på siten. För att räkna klick på banners så länkar jag alla banners till en sida som registrerar klicket för aktuell banner samt redirectar sidan till rätt URL. Problemet är att ibland skiljer sig vår egen klickstatistik ifrån annonsköparens statistik över reffering url:s, oftast stämmer det hyfsat, men ibland diffar det käpprätt åt skogen. Ibland har det även varit så att annonsköparnas egen statistik kan svänga väldigt från en månad till en annans medans siffrorna i vår egen klickstatistik är tämligen konstant. Vilket jag tycker tyder på att statistikprogram är svajiga? För säljarna och deras trovärdighet är detta ett stort problem när de skall redovisa bannerklick och det inte all stämmer med annonsköparnas egen. Vad kan detta bero? 1, Finns det någon standard för hur man skall skicka vidare klick från en banner för att mottagarsitens statistikprogram skall registrera besöket? Är det helt fel sätt jag gör på? Levererar vi besökarna på fel sätt? 2, Är det så att vissa statistikprogram är helt kass på att registrera refferingurl:s, isåfall vilka? 3, Personligen är jag ju rätt säker på att vår egen klickstatistik är korrekt (och det bevisas av att de flesta annonskundernas stats korrelaterar med vår egen) men troväridighetsproblemet, gentemot de kunder som diffar består. Finns det någon oberoende 3:e partstjänst man kan användas sig av och gå via för att räkna klick och därmed få ett kvitto på klicken (typ tidningsvärldens Orvesto) 4, Finns det några andra orsaker/lösningar? Finns det någonstans man kan läsa mer om problemet? Är det någon som har liknande erfarenheter och en lösning på problemet? Mvh Johan |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|