Ytterligare en fråga om domännamn och varumärken.....
Ett företag äger
www.domän.com men har inte reggat .se .no .dk .fi .nu. Jag tänker registrera dessa för att sedan höra av mig till företaget för att erbjuda dem att köpa domänerna då jag tror dem har nytta av dessa. Detta dem finns representerade i de andra nordiska länderna.
Domännamnet som företaget har är varumärkesskyddat hos prv (EG-varianten) så jag antar att det innebär att jag vid en ev tvist kommer förlora adresserna, detta då man får se det som att jag handlat i ond tro... Men om vi nu rent teoretiskt tänker att jag ringer och erbjuder företaget domänerna och dem säger -nej tack, vi tar och gör en anmälan då vi inte vill ge dig en spänn. -Nehepp säger jag och blir ett surkart, jag tänker iallafall inte ge över domänerna ifall ni inte gör en klagan som kostar 10 000 kr för den svenska domänen. Nu till den första frågan, kan jag komma att få stå för några kostnader ifall jag förlorar tvisterna i de respektive olika länderna?
En annan fråga gäller, vad kan hända rent juridiskt ifall jag på rent jäkelskap pekar om de adresserna jag köpt till en konkurrent till företaget med .com adressen för att på så sätt försöka sätta press på företaget att köpa mina domäner istället för att driva en process som tar avsevärt längre tid. Jag uttalar dock inget hot vill jag påpeka, dvs det är inte fråga om utpressning.....
Ovanstående är såklart rent teoretiskt kan jag tillägga....