FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Köpte nyligen en MacBook från Apple Store på nätet och tog det för givet att det skulle vara från Sverige då man var tvungen att välja sitt land och de faktiskt har butiker här. Men på min faktura så står det av någon anledning "Apple Distribution International HollyHill Industrial Estate HollyHill,Cork,Ireland". Det står dock också ett svenskt momsnummer "SE 502038854101" (har bifogat detta) och jag är nu förvirrad. 1) Räknas detta inköp som varor från ett annat EU land eller från Sverige? 2) Ifall detta räknas som Irland och inte Sverige, hur borde jag bokföra detta? I normala fall ska ju momsen ej läggas till vid inköpet utan bokföras med fiktiv moms istället. Men då jag trodde att detta var Sverige så har momsen alltså lagts till även vid inköpet. Antar att jag inte kan dra av detta då det är jag som gjort fel, men känns konstigt att lägga till en fiktiv moms då momsen redan är inräknat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det står ogiltigt, men känns ändå inte som man kan utesluta Sverige.
Vet ej hur pålitlig denna sida är men de nämner att detta är vanligt bland Apples fakturor då de administreras och skickas ut från Irland. Men att de räknas ändå som inrikesförsäljning. http://www.momsens.se/apple-develope...rs-arsavgiften |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag ringde Apple och de sa att det räknas som ett svenskt köp. Varför är momsnumret är ogiltigt vet dem inte då det står en annan på deras hemsida.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Eftersom du har betalat moms så är det enklast att bokföra det som inköp i "Sverige".
Det korrekta borde ha varit att du uppgav ditt vatnummer och fick en faktura utan moms. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|