Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Google DFP

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-07-06, 15:55 #1
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2005
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Standard Google DFP

Jag har tänkt börja använda Google DFP (annonsserver) dels för att lättare kunna erbjuda försäljning av banners på mina sajter men också för att kunna strukturera upp responsiva Adsense-enheter. Med bara Adsense går det inte att kontrollera så att en responsiv annonsenhet fyller upp hela annonsytan (såvitt jag vet iaf) vilket man tydligen ska kunna göra med DFP.

Det verkar dock vara mer än lovligt krångligt att få igång DFP, vilket är lite olikt Google. Är det någon som har några bra tips på antingen bra tutorials (som du de facto använt!) eller rentav instruktioner på hur man sätter upp responsiva annonsenheter mha Google DFP.

En ren allmän diskussion om Google DFP vore också intressant, gärna i avseendet att använda sig av det för Adsense.
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-07-06, 16:47 #2
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Flitig postare

Jag har inte provat DFP, men använder responsiva annonsenheter från AdSense på mina sidor.

Vad är det du vill göra som du inte kan? Det går att styra annonsenhetens storlek vid viss skärmstorlek med css media querys.
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-07-06, 17:16 #3
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Har WN som tidsfördriv

Vi har flera gånger gått fram och tillbaks mellan DFP och Adsense på en sajt med 1M+ pageviews i månaden.

Först och främst så håller jag med om DFP är lite krångligt, till och med så illa att vår Google Manager själv uttryckt det så.
Senast jag testade så hade DFP fortfarande inte löst responsiva annonser på ett bra sätt, adsense har bättre stöd.
DFP har en Adsense Backfill-funktion som gör att allt osålt utrymme går till ens Adsensekonto. Jättebra i teorin men i verkligheten så genererar detta 10-30% sämre intäkter än samma enheter på Adsense och förlorar dessutom viktig statistik.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-07-08, 17:11 #4
clirres avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Danski: Tack för den informationen, jag har hört rykten om det förut - att man får sämre Adsense-intäkter med DFP. Intressant att du kan bekräfta det! Det är ju en väldigt stor anledning till att inte byta till det.

En anledning till att jag överväger (övervägde!) att byta till DFP är att jag vill kunna sälja annonsplatser lättare på vissa specifika sajter och via DFP kunna sälja per impression etc på ett smidigare sätt. Detta är då inte kopplat till Adsense utan något annat.

Hur blir det om man inte låter DFP auto-fylla med Adsense utan att man istället sätter sin egen Adsense-kod där?

Anledningen till att jag övervägt DFP ett längre tag är för att jag var på ett möte hos Google som berättade att det fanns en massa positiva funktioner. Ett problem jag haft med Adsense-responsiva annonser är nämligen att även om jag definierar upp dem i en div som är tex 300x250 så fyller de upp med en liten annons ändå. Det verkar inte handla om att det är Adsense som fyller ut med en mindre annons av optimeringsskäl utan snarare att den sätter "fel" annons.

Är detta något ni upplevt, och löst?
Oläst 2016-07-08, 18:31 #5
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av clirre Visa inlägg
Ett problem jag haft med Adsense-responsiva annonser är nämligen att även om jag definierar upp dem i en div som är tex 300x250 så fyller de upp med en liten annons ändå. Det verkar inte handla om att det är Adsense som fyller ut med en mindre annons av optimeringsskäl utan snarare att den sätter "fel" annons.
Är du säker på att det inte handlar om att du har "Similar sized display ads - show similar-sized display ads resized to fit within ad units." ibockat under "Allow & block ads" - "Ad serving"?

https://support.google.com/adsense/a...ctx=tltp&hl=en

Detta upplever jag också ibland, men ser ingen större anledning att "fixa".

Senast redigerad av CotopaXi den 2016-07-08 klockan 18:34
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-07-09, 12:06 #6
clirres avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Citat:
Ursprungligen postat av CotopaXi Visa inlägg
Är du säker på att det inte handlar om att du har "Similar sized display ads - show similar-sized display ads resized to fit within ad units." ibockat under "Allow & block ads" - "Ad serving"?

https://support.google.com/adsense/a...ctx=tltp&hl=en

Detta upplever jag också ibland, men ser ingen större anledning att "fixa".
Har inte sett dessa inställningar innan men den var rätt ikryssad. Faktum är att nu när jag försökte hitta exempel på dessa "små" annonser så kunde jag inte hitta det så det kanske har justerats av Google - ska leta vidare dock och se.
Oläst 2016-07-08, 23:27 #7
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ett problem jag haft med Adsense-responsiva annonser är nämligen att även om jag definierar upp dem i en div som är tex 300x250 så fyller de upp med en liten annons ändå. Det verkar inte handla om att det är Adsense som fyller ut med en mindre annons av optimeringsskäl utan snarare att den sätter "fel" annons.

Är detta något ni upplevt, och löst?
Upplevt - ja. Löst - nej =)

Har inte lyckats få rätt på det men ska erkänna att jag inte gett det ett ärligt försök då jag redan var lite uppgiven pga tidigare problem. Kan vara så enkelt som CotopaXi säger.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-07-09, 09:26 #8
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Jag har tänkt börja använda Google DFP (annonsserver) dels för att lättare kunna erbjuda försäljning av banners på mina sajter men också för att kunna strukturera upp responsiva Adsense-enheter. Med bara Adsense går det inte att kontrollera så att en responsiv annonsenhet fyller upp hela annonsytan (såvitt jag vet iaf) vilket man tydligen ska kunna göra med DFP.

Det verkar dock vara mer än lovligt krångligt att få igång DFP, vilket är lite olikt Google. Är det någon som har några bra tips på antingen bra tutorials (som du de facto använt!) eller rentav instruktioner på hur man sätter upp responsiva annonsenheter mha Google DFP.

En ren allmän diskussion om Google DFP vore också intressant, gärna i avseendet att använda sig av det för Adsense.
Du kan styra annonsens storlek med css på adsense om du använder följsam annonsenhet.
Sätter du t.ex. max-width:100% så fyller den med så stor annons som passar (och ger bra ecpm antar jag). Fick tipset att sätta minsta höjden till 100 så får man aningens större mobilannons vilket skulle ge bättre ecpm än den lilla, sen får man själv avgöra hur mycket annonser man vill tapetsera ens sida med.

Vet ej om du kan göra samma på DFP då jag inte har erfarenhet där.
Finns även ett attribut data-ad-format du kan redigera för att tvinga fram rektangulära enheter eller vilket format du vill ha.
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-07-09, 12:26 #9
clirres avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Citat:
Ursprungligen postat av nosnaj Visa inlägg
Du kan styra annonsens storlek med css på adsense om du använder följsam annonsenhet.
Sätter du t.ex. max-width:100% så fyller den med så stor annons som passar (och ger bra ecpm antar jag). Fick tipset att sätta minsta höjden till 100 så får man aningens större mobilannons vilket skulle ge bättre ecpm än den lilla, sen får man själv avgöra hur mycket annonser man vill tapetsera ens sida med.

Vet ej om du kan göra samma på DFP då jag inte har erfarenhet där.
Finns även ett attribut data-ad-format du kan redigera för att tvinga fram rektangulära enheter eller vilket format du vill ha.
Jag hittade ett exempel som jag inte riktigt vet om det är ett bra exempel men på www.boupplysningen.se/kopa känns det som att den aldrig någonsin fyller ut annonsen till en 900+ annons. Det kan ju förstås ha att göra med att dessa annonser är infrekventa. Jag har bytt från width: 100% till max-width: 100% och ser om det gör någon skillnad.

Har jobbat en del med data-ad-format. Det är riktigt användbart!
Oläst 2016-07-09, 12:42 #10
clirres avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Kan man sätta Adsense-kod i en DFP-"ruta" och på så sätt undvika problemet med sämre intäkter och utebliven statistik - men ändå utnyttja fördelarna med DFP?
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017