Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

.se - godaddy ägarbyte

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-11-22, 16:34 #1
ereboss avatar
erebos erebos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2011
Har WN som tidsfördriv
ereboss avatar

Standard .se - godaddy ägarbyte

Testade att föra över en .se, som jag nyligen köpt, från ett ghandikonto som inte är mitt till mitt domänkonto på godaddy.
Överföringen funkade men hur ändrar man ägaruppgifterna??
Nu är tidigare ägares uppgifter låsta till domänen.
Nån som gjort samma sak och vet hur man fixar detta?
erebos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-22, 16:41 #2
Lidback85s avatar
Lidback85 Lidback85 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2012
Lidback85 Lidback85 är inte uppkopplad
Medlem
Lidback85s avatar

Reg.datum: May 2012
Citat:
Ursprungligen postat av erebos Visa inlägg
Testade att föra över en .se, som jag nyligen köpt, från ett ghandikonto som inte är mitt till mitt domänkonto på godaddy.
Överföringen funkade men hur ändrar man ägaruppgifterna??
Nu är tidigare ägares uppgifter låsta till domänen.
Nån som gjort samma sak och vet hur man fixar detta?

https://support.godaddy.com/help/art...e-domain-names

Can I update the contact information for .se domain names?

Yes. In the Domain Manager, you can update the administrative, technical, and billing contact information at any time. You can also make limited updates to registrant contact information. See Updating Your Domain Name Contact Information for more information.

Please contact our support team for updates to the following registrant contact fields:

First Name
Last Name
Company
Country
Lidback85 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-22, 19:49 #3
ereboss avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
ereboss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lidback85 Visa inlägg
https://support.godaddy.com/help/art...e-domain-names

Can I update the contact information for .se domain names?

Yes. In the Domain Manager, you can update the administrative, technical, and billing contact information at any time. You can also make limited updates to registrant contact information. See Updating Your Domain Name Contact Information for more information.

Please contact our support team for updates to the following registrant contact fields:

First Name
Last Name
Company
Country
Tackar. Efter 30 minuter med supporten fixade det sej till slut!
Oläst 2014-11-23, 00:24 #4
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
erebos - Nej, såvida inte "Innehavaren hos Gandi" skapat ett konto hos GoDaddy och fyllt i en ägarbytesblankett och initierat ett ägarbyte till dig, så är hen fortfarande innehavare.
Kontrollera i whoisen på iis.se vem som står som innehavare alt. skicka ett mail till [email protected] och fråga.

Jag uppfattar att du köpt eller på annat sätt fått tillgång till domännamnets authcode, så att du flyttat det till GoDaddy?

Låt mig då förklara följande:
- Gandi-innehavaren är fortfarande innehavare av domänen (såvida inte brott mot registraravtalet skett av 1API/Hexonet:s återförsäljare GoDaddy).
- Admin, billing och tech-kontakter är optional för .se-domäner - men dessa kontakter har ingenting att göra med registrant (innehavare).
- En authcode är för .se-domäner till för att byta registra - INTE innehavare.
- Ett ägarbyte/en överlåtelse kan endast ske slutet inom en och samma registrar (dvs att du först skapat ett tomt konto hos Gandi och att de ombesörjt ägarbytet, se förklaring nedan)
- Alternativt att "Innehavaren hos Gandi" skapat ett tomt konto hos GoDaddy och att hen registrarbytt till GoDaddy och där initierat ägarbytet (se förklaring nedan).
- Men GoDaddy är själva inte .se-ackrediterad registrar, utan istället subregistrar/återförsäljare till tyska 1API (Hexonet), så ägarbytet behöver i nuläget ombesörjas genom 1API:s försorg.

Citat:
78. SÄRSKILDA BESTÄMMELSER FÖR .SE-REGISTRERINGAR
Du bekräftar och godkänner att lyda, följa och vara bunden till alla registerregler, policyer och avtal samt alla uppdateringar, revideringar och ändringar av dessa för denna ccTLD, som du hittar här och som ingår i detta avtal som referens. Du bekräftar och godkänner dessutom att registreringar för denna ccTLD tillhandahålls i samband med 1API.
.https://se.godaddy.com/agreements/sh...pageid=REG_SA#

Se 5.1.6 Överlåtelse av Domännamn
https://www.iis.se/docs/Registreringsvillkor_sv.pdf

Både avlämnande och mottagande registrant behöver vara kund till den registrar som ombesörjer ägarbytet (överlåtelsen).

Se 5 Överlåtelse av domännamn
https://www.iis.se/docs/Bilaga-9_SEs...ivningar_1.pdf

Innehavare av ett .se-domännamn är "Organisationsnummer/personnummer" (Organisation identifier)
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-11-23, 01:59 #5
ereboss avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
ereboss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
erebos - Nej, såvida inte "Innehavaren hos Gandi" skapat ett konto hos GoDaddy och fyllt i en ägarbytesblankett och initierat ett ägarbyte till dig, så är hen fortfarande innehavare.
Kontrollera i whoisen på iis.se vem som står som innehavare alt. skicka ett mail till [email protected] och fråga.

Jag uppfattar att du köpt eller på annat sätt fått tillgång till domännamnets authcode, så att du flyttat det till GoDaddy?

Låt mig då förklara följande:
- Gandi-innehavaren är fortfarande innehavare av domänen (såvida inte brott mot registraravtalet skett av 1API/Hexonet:s återförsäljare GoDaddy).
- Admin, billing och tech-kontakter är optional för .se-domäner - men dessa kontakter har ingenting att göra med registrant (innehavare).
- En authcode är för .se-domäner till för att byta registra - INTE innehavare.
- Ett ägarbyte/en överlåtelse kan endast ske slutet inom en och samma registrar (dvs att du först skapat ett tomt konto hos Gandi och att de ombesörjt ägarbytet, se förklaring nedan)
- Alternativt att "Innehavaren hos Gandi" skapat ett tomt konto hos GoDaddy och att hen registrarbytt till GoDaddy och där initierat ägarbytet (se förklaring nedan).
- Men GoDaddy är själva inte .se-ackrediterad registrar, utan istället subregistrar/återförsäljare till tyska 1API (Hexonet), så ägarbytet behöver i nuläget ombesörjas genom 1API:s försorg.

.https://se.godaddy.com/agreements/sh...pageid=REG_SA#

Se 5.1.6 Överlåtelse av Domännamn
https://www.iis.se/docs/Registreringsvillkor_sv.pdf

Både avlämnande och mottagande registrant behöver vara kund till den registrar som ombesörjer ägarbytet (överlåtelsen).

Se 5 Överlåtelse av domännamn
https://www.iis.se/docs/Bilaga-9_SEs...ivningar_1.pdf

Innehavare av ett .se-domännamn är "Organisationsnummer/personnummer" (Organisation identifier)
Okej, tackar för infon. Jag misstänkte att det inte skulle kunna gå så lätt som godaddysupporten sa! Ska kolla upp allt till veckan så det blir gjort på rätt sätt!
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017