FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Har inte bollat detta med någon redovisningskonsult ännu utan tänkte kolla här - verkar finnas en del med bra koll.
Så här är fallet. Jag kommer inom kort starta en enskild firma där verksamheten kommer bestå av "74102 - Grafisk designverksamhet och 62020 - Datakonsultverksamhet". Har även på gång att tillsammans med en vän starta ett AB där vi kommer äga 50/50. Företaget kommer lansera en tjänst där användaren med hjälp av sin smartphone kommer kunna utföra vissa saker, behöver inte gå in i mer detaljer ... tjänsten vänder sig bara till företag. Min fråga är egentligen - kommer detta ställa till det något för mig? Jag kommer INTE bistå det nya AB'et med grafisk formgivning, denna tid tar jag på mig som min roll som delägare i det företaget. Jag kommer alltså inte fakturera från min enskilda firma på något sätt. Det låter ju inte så detta borde vara något konstigt, men kan Skatteverket tycka annorlunda tror ni? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Varför skulle Skatteverket bry sig om du kör både EF och AB? Det handlar bara om att du betalar rätt skatt - ingenting annat.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Så länge du primärt inte använder din enskilda firma för att fakturera ABt för jobb som du gör är det inga problem.
Däremot kan det uppstå problem om du fakturerar från din enskilda firma till AB eftersom Skatteverket kan anse att det är förtäckt lön. Om du ändå väljer att göra det, se till att du även fakturerar många andra kunder. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Jag ser inga problem med att du har flera företag, jag har själv som mest haft 5 olika företag (3 AB, en enskild firma och ett KB) igång samtidigt där vissa har fakturerat varandra, det har då även funnits andra externa kunder till alla företagen.
När man har samarbeten, med andra så är ett AB klart överlägset alternativ. Det viktiga är att du har kunder och därmed intäkter så det flyter in pengar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||