FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hejsan,
Av en slump (mer eller mindre) kollade jag WHOIS för mina .NU-domäner och upptäckte då att det amerikanska företaget EJ förlängt domännamnen trots att jag betalat dessa tom 2016 respektive 2018. Enligt företagets kontrollpanel och våra kvitton är dessa alltså betalade, men enligt WHOIS har inget hänt alls. Dessbättre är det fortfarande ett halvår tills de förfaller (enligt WHOIS). Företaget är Tierra.net (tidigare Domaindiscover.com). Förmodligen består problemet i flytten av .NU från Nunames till IIS etc, men självklart är det illa om de endast tar betalt utan att utföra sina uppenbara åtaganden. Jag har självklart kontaktat Tierra (inget svar ännu), men om inget konkret händer inom kort måste jag nog försöka flytta dessa till en svensk aktör. De har strulat en del förr och tar mer betalt än de svenska motsvarande. - Har ni vart med om något liknande? - Bör man kontakta IIS? - Har ni som är insatta några generella råd? Tack på förhand!
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
Jag fick just detta svar från Tierra/Domain Discover: Citat:
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag hade inte bekymrat mig utan lagt kraften på att flytta domänerna.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Nä, jag skall göra precis det i dagarna. Funderar på Citynetwork eller FS-Data. Det finns dock ett återstående problem. En kunds domän har redan förfallit. Man får hoppas att de kan återställa den, annars blir det tråkigt både för kunden och oss. ![]()
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Jo man får prova helt enkelt. Man kan ju alltid kontakta en och höra efter. Att jag reggat .NU med en amerikansk aktör beror (läs: berodde) på att jag föredrog att ha allt samlat hos samma registrar för sisådär 10-12 år sedan. På senare år har jag varit "för bekväm" för att flytta domänerna, trots det markant högre priset. Fool me once, shame on you - Fool me twice, shame on me.
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag hade också provat med o flytta domänerna istället
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hej,
De har nu fixat allt. Det hela berodde på ".NU-flytten". Jag måste ge Tierra en eloge för snabbt handlande efter min tidigare kritik. Alla kan göra fel.
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Dock, så du kan se av https://www.iis.se/domaner/aterforsa...=all&sort=name så är inte denna aktör registrar till registryt, utan sannolikt är aktören återförsäljare till annan registrar (ev. Worldnames) Du kan kontrollera vem som är registrar för domänerna här: https://www.iis.se/domaner/kontakta-kundtjanst/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Det stämmer att det är Worldnames som är egentlig registrar.
![]() |
Svara |
|
|