FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej!
Jag skulle behöva värdera en sajt och undrar om någon har något tips till mig vart jag kan få hjälp med det. De företagsmäklare jag talat med "kan inget om internet" så hoppas på att få fatt i någon som har erfarenhet av "det där med data" ![]() MVH R |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är du ute efter ett riktigt värderingsintyg eller bara en fingervisning vad man brukar titta på?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
En riktig värdering.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
När det gäller inkomst brukar det väl vara vad siten drar in per år nu och gångrar det med 3-5?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
När jag säljer en sajt åt någon brukar jag titta på flera saker.
Det viktiga är ju att både köpare och säljare blir nöjda och då har vi oftast hittat en bra värdering. Men ofta är det mellan 12-15 månadsvinster Sen flera saker som avgör. Te.x - Potential - Hur mycket tid behövs det - Behövs det lager osv osv Om du har en sajt du vill sälja kan jag kika på det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
När man värderar en affärsverksamhet så är det en totalbild av intäkter och kostnader. Man måste även ta hänsyn till "lönen" (för utfört arbete) som är en stor kostnad som många missar.
Tänk som om du skulle leja bort allt arbete med sajten och enbart vara ägare, vad skulle nettoresultatet efter alla kostnader och skatt bli, dvs nettovinsten. Den nettovinsten kan man sen multiplicera med maximalt 2-3 för en webbsajt (små webbsajter innebär mycket stora risker för en köpare så därför kan man inte få samma värdering som exempelvi för börsnoterade bolag). Observera att "intäkter" och "vinst" INTE är samma sak. Tänk även på att det är enklare att sälja ett Aktiebolag som står för alla rättigheter och har upprättad årsredovisning än att du säljer inkråmet från en enskild firma (mycket mer komplicerat att sälja verksamheten iom att alla avtal måste skrivas om och man i stort sett får starta om verksamheten). Senast redigerad av Conny Westh den 2014-03-05 klockan 13:26 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag hade rekommenderat dig att lyssna på Conny i detta fallet, inte på de andra.
Sedan kan det finnas ytterligare faktorer än de han tagit upp, men som en fingervisning. För att ge en mer precis bild av vad du kan tänkas få för sidan behöver vi nog mer konkret info |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Lyssna på Conny? Han snackar ju enbart om affärsverksamhet inte en sajt.
Nog smartare att lyssna på folk som köpt och sålt sajter tidigare och vet vad de pratar om. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Visst har Conny en poäng men det går inte att applicera en generell modell på en specifik webbplats. Om man hade kört den modellen på Facebook innan försäljningen så får man en intressant värdering
![]()
![]() |
Svara |
|
|