Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Definitionen av en webbdesigner

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-01-29, 11:42 #1
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2010
Mycket flitig postare

Standard Definitionen av en webbdesigner

Jag har länge tänkt på vad som faktiskt förväntas av en webbdesigner, och när jag läst eller pratat med andra så får jag bara blandade åsikter.

Så vad tycker du?

Ett annat väl diskuterat ämne är också - Vem gör mest?

Om vi utgår från att det finns 2 personer i ett team, där ena personen är en "frontend designer (design, html, css, js)" och den andra är en programmerare (php och mysql), och de skall bygga en sida likt wn.se, vem tror du lägger ut mest tid i form av arbete?
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-29, 12:04 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Det går naturligtvis inte att säga vem som gör mest om du vill ha ett generellt svar så det känns ganska meningslöst att diskutera

Menar du att man ska bygga VB från scratch till WN? I så fall tveklöst programmeraren. Om man använder sig av den färdiga mjukvaran så behövs ingen designer alls utan de småfixar som eventuellt behövs kan man ordna på egen hand. Det är väl loggan i så fall.
Oläst 2014-01-29, 12:49 #3
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Tartareandesire, du har givetvis rätt - generellt sätt.

Jag tänker inte på ett så avancerat cms som VB, WP med flera, utan jag tänker mer på om man skulle skriva wn från scratch med php och mysql + adminstrationspanelen (givetvis inte på den samma avancerade och skalbara nivån som VB ligger på).
Oläst 2014-01-29, 13:19 #4
Supermoderator

Supermoderator

Du vill ha något som WN men "inte så avancerat"? Då innefattas ju allt från ett enda diskussionsflöde rakt upp och ner till WN/VB som det är idag Det går helt enkelt inte att diskutera det här vettigt i så generella termer men rent generellt så kan du räkna med mer jobb för programmeraren ju mer avancerad / fler funktioner det handlar om.
Oläst 2014-01-29, 13:40 #5
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Det är ganska självklart att VB är väldigt mycket mer backend än design och frontend, i och med att det går att göra så mycket med det.

Men skulle du skriva ett forum från grunden, skulle du ta med alla de funktioner som finns med i VB?
Oläst 2014-01-29, 14:26 #6
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av jonssondesign Visa inlägg
Det är ganska självklart att VB är väldigt mycket mer backend än design och frontend, i och med att det går att göra så mycket med det.

Men skulle du skriva ett forum från grunden, skulle du ta med alla de funktioner som finns med i VB?
Det beror naturligtvis på om jag vill ha ett forum med de funktionerna eller inte "Ett forum" är en väldigt flytande beskrivning, utan en vettig spec är det omöjligt att veta hur mycket jobb det innebär. Ungefär som att fråga om man skulle ha en pool, en inglasad veranda och två garage ifall man byggde ett hus "från grunden".
Oläst 2014-01-29, 14:34 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det beror naturligtvis på om jag vill ha ett forum med de funktionerna eller inte "Ett forum" är en väldigt flytande beskrivning, utan en vettig spec är det omöjligt att veta hur mycket jobb det innebär. Ungefär som att fråga om man skulle ha en pool, en inglasad veranda och två garage ifall man byggde ett hus "från grunden".
hahah! Sant.

Den här frågan är helt klart baserad på vad för typ av sida som skall utvecklas.
Oläst 2014-01-29, 13:46 #8
Jimmits avatar
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Jimmit Jimmit är inte uppkopplad
Flitig postare
Jimmits avatar

Reg.datum: Sep 2009
Angående tidsdiskussionen: Utifrån vad du nämnt så skulle jag säga att i nästan alla projekt programmeraren.

Sen finns det ju otroligt många olika nivåer inom design också, t.ex. en interaktionsdesigner som dessutom gör intervjuer av framtida användare, funderar över flöden, gör en grundlig research av varje detalj på sidan etc etc. Om denna interaktionsdesigner samtidigt även kan göra design och front-end så är nog arbetet i antalet timmar mer jämnt på ett system "som wn". Men fortfarande helt omöjligt att svara på skulle jag säga.
Jimmit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-29, 14:26 #9
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Programmerar ni två? Självklart beror det på hur pass avancerad och vad för funktioner sidan innehåller.

Jag vill nog gärna tro att alla så kallade "Frontend designers (likt mig)", gör precis det du nämnde Jimmit.

När jag utvecklar en hemsida så brukar det se ut såhär: (NOVELL)

Citat:
Först måste jag ägna många timmar åt att kolla runt på många olika hemsidor för att hitta inspiration, om det kanske finns en tydlig trend inom det exakta området, hur andra har gjort, och vad som gillas eller inte gillas av andra mm. På så sätt får jag ett förestående om hur denna bransch fungerar.

Där efter så börjar jag designa i Photoshop efter vad jag tycker ser bra, fungerar på bästa sätt, funderar och ritar upp hur saker skall fungera och på vilket sätt de olika elementen påverkar andra saker, och hur jag tror saker kommer att uppfattas av mina besökare.

Därefter så frågar jag vänner, kollegor och annat folk om vad dom tycker om utseendet och om dom skulle vilja ha det på ett annat sätt. (oftast blir det att man får göra om designen ett par gånger innan man kommit fram till något där alla är nöjda).

Därefter kommer det till frontend. Här gäller det nu att optimera koden så mycket man bara kan. Det kan vara att försöka skapa klasser som du kan använda på många andra element, istället för att behöva skriva en klass till varje element, optimera bilder, och även försöka skriva html koden så pass bra att man inte använder onödiga element för att åstadkomma någonting man kan göra med bara en tredjedels kod.

Sen kommer all javascript (jag använder biblioteket jquery väldigt flitigt). Jag brukar dock låta saker såsom ajax mm. gå till programmeraren (om personen kan detta).

Nu när allt detta är klart och sidan är som man vill ha den, så är det sedan dags att börja med IE och andra webbläsare som inte alltid visar sidan på det sättet som man själv vill. Tyvärr kan det även betyda att man måste spendera en del pengar på huvudvärkstabletter.

Nu till något som inte alltid är lika självklart, mobilanpassning! När detta är klart, så är det också viktigt att man folk med olika mobiltelefoner att kolla hur det ser ut, för oftast har man inte så många olika mobiltelefoner hemma, och detta brukar tyvärr också resultera i att man får göra om ett par gånger innan allt fungerar som det ska.

Tyvärr brukar det också vara så att man får göra om lite pga att programmeraren inser att något blir för svårt eller inte går att göra, och då får man komma på något annat för just de elementen, och börja om alla stegen för just det elementet.

Sådär, nu är sidan klar ju! Ahaa, ska alla andra komma och säga sitt nu, så att man får göra om en hel del hit och dit? självklart!
Sådär brukar det se ut för en Frontend utvecklare som mig.

Jag är inte alls duktig inom php, men jag kan inte förstå hur det kan ta längre tid för en programmerare att skriva kod som är typ en tredjedel av vad jag skrivit, när jag dessutom gör så mycket mer än bara skriver html och css.

Men det kan också bero på att jag inte programmerar. Det är just därför jag är intresserad av hur ni resonerar!
Oläst 2014-01-29, 16:57 #10
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Ursprungligen postat av jonssondesign Visa inlägg
Programmerar ni två? Självklart beror det på hur pass avancerad och vad för funktioner sidan innehåller.

Jag vill nog gärna tro att alla så kallade "Frontend designers (likt mig)", gör precis det du nämnde Jimmit.

När jag utvecklar en hemsida så brukar det se ut såhär: (NOVELL)

Sådär brukar det se ut för en Frontend utvecklare som mig.

Jag är inte alls duktig inom php, men jag kan inte förstå hur det kan ta längre tid för en programmerare att skriva kod som är typ en tredjedel av vad jag skrivit, när jag dessutom gör så mycket mer än bara skriver html och css.

Men det kan också bero på att jag inte programmerar. Det är just därför jag är intresserad av hur ni resonerar!
Om din research består av att kolla inspiration så skulle jag vilja säga att inte endast programmerare gör mer än dig utan även designers. Hur klarar du dig utan flöden, wireframes och allt vad heter analytisk data?

Alla projekt är olika så kan ju inte generalisera arbetsbördan men på en väldigt stor majoritet är det programmeraren som gör det tyngsta jobbet.
daniel.s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017