FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har länge tänkt på vad som faktiskt förväntas av en webbdesigner, och när jag läst eller pratat med andra så får jag bara blandade åsikter.
Så vad tycker du? Ett annat väl diskuterat ämne är också - Vem gör mest? Om vi utgår från att det finns 2 personer i ett team, där ena personen är en "frontend designer (design, html, css, js)" och den andra är en programmerare (php och mysql), och de skall bygga en sida likt wn.se, vem tror du lägger ut mest tid i form av arbete? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det går naturligtvis inte att säga vem som gör mest om du vill ha ett generellt svar så det känns ganska meningslöst att diskutera
![]() Menar du att man ska bygga VB från scratch till WN? I så fall tveklöst programmeraren. Om man använder sig av den färdiga mjukvaran så behövs ingen designer alls utan de småfixar som eventuellt behövs kan man ordna på egen hand. Det är väl loggan i så fall.
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tartareandesire, du har givetvis rätt - generellt sätt.
Jag tänker inte på ett så avancerat cms som VB, WP med flera, utan jag tänker mer på om man skulle skriva wn från scratch med php och mysql + adminstrationspanelen (givetvis inte på den samma avancerade och skalbara nivån som VB ligger på). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du vill ha något som WN men "inte så avancerat"?
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det är ganska självklart att VB är väldigt mycket mer backend än design och frontend, i och med att det går att göra så mycket med det.
Men skulle du skriva ett forum från grunden, skulle du ta med alla de funktioner som finns med i VB? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Den här frågan är helt klart baserad på vad för typ av sida som skall utvecklas. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Angående tidsdiskussionen: Utifrån vad du nämnt så skulle jag säga att i nästan alla projekt programmeraren.
Sen finns det ju otroligt många olika nivåer inom design också, t.ex. en interaktionsdesigner som dessutom gör intervjuer av framtida användare, funderar över flöden, gör en grundlig research av varje detalj på sidan etc etc. Om denna interaktionsdesigner samtidigt även kan göra design och front-end så är nog arbetet i antalet timmar mer jämnt på ett system "som wn". Men fortfarande helt omöjligt att svara på skulle jag säga. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Programmerar ni två?
![]() Jag vill nog gärna tro att alla så kallade "Frontend designers (likt mig)", gör precis det du nämnde Jimmit. När jag utvecklar en hemsida så brukar det se ut såhär: (NOVELL) Citat:
Jag är inte alls duktig inom php, men jag kan inte förstå hur det kan ta längre tid för en programmerare att skriva kod som är typ en tredjedel av vad jag skrivit, när jag dessutom gör så mycket mer än bara skriver html och css. Men det kan också bero på att jag inte programmerar. Det är just därför jag är intresserad av hur ni resonerar! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Alla projekt är olika så kan ju inte generalisera arbetsbördan men på en väldigt stor majoritet är det programmeraren som gör det tyngsta jobbet. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|